Svar: Græder uden grund?
18. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Caroline
Jeg kan se ud af dit brev at I gør jer rigtigt mange gode overvejelser omkring jeres lille dreng og ved, hvor følsom han er. Det er helt korrekt at han er mere sart og følsom end børn født til tiden og de lidt voldsomme sansepåvirkninger som børn får, når de kommer ud før tid, påvirker dem og jeres dreng har derfor ekstra behov for at blive beskyttet og skærmet og han bliver let overstimuleret.
Selvom I er opmærksomme på dette, så kan det godt være det som spiller ind. Han er så gammel nu at han ser mere og begynder at fornemme rummet han er i, skelner mere mellem lyde, skelner personer osv. og det gør også at han oplever mere end tidligere. Samtidig har han ikke evnen til selv at sige fra og derfor bliver det let for meget. Så måske I virkelig skal prøve at tage nogle dage hjemme, hvor I ikke skal noget som helst.
Det var det ene, det næste jeg tænker er at han har alderen til at begynde at blive lidt mere sulten og måske har han behov for at få mere mælk og få din mælkemængde sat op. Det er dejligt at han kan tage nogle gode sammenhængende timer, det har I alle brug for, men jeg tænker at du skal forsøge at lægge ham så meget til som muligt i hans vågne timer. Det at amme ham hyppigere øger mælkemængden og det kunne godt være at det ville give ham en anden ro.
Prøv også at få ham til at tage begge sider, når du ammer. Start på den ene side, når han er færdig der, så skifter du ham og lægger ham til den anden side. Her kan han tage toppen eller mere - det er et tilbud og han må tage hvad han har behov for. Det at få ham til at spise fra begge sider er også med til at stimulere dig lidt yderligere og få mælkeproduktionen øget lidt.
Bruger han sut? Jeg tænker at det vil være en god idé, hvis I kan få ham til at tage sutten. Man kan overveje om det er tarmene og en sut kunne hjælpe ham med at få skubbet maden igennem systemet uden at der kom ny mad ned. Nogle gange hjælper det også at give lidt kogt vand med sukker - det kender I også fra neonatalafdelingen, når han skulle have taget blodprøver. En lille smule sukkervand og så en sut kan nogle gange gøre underværker.
Du skriver at: "Vi forsøger at få ham til at gylpe efter hvert måltid, men det tager enten meget lang tid - eller fungerer slet ikke!" - mener du bøvse? Jeg tænker at mange børn ikke bøvser, ihvert fald ikke lige med det samme - ofte kan man lægge dem fra sig, hvis det ikke er kommet en bøvs efter 5 minutter og de bare sover. Så vågner de tilgengæld op efter ca 40 minutter, hvor de klynker lidt, søger og når man så tager dem op så kommer bøvsen. Så kan han få sin sut og blive puttet igen.
Der er ikke nogen grund til at kæmpe med ham for at få ham til at bøvse - måske han er bedre til at slå prutter? Jeg ved godt at det er svært med de umodne tarme og de fortidlig fødte børn, men derfor måske lidt kogt vand og en sut...
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske