Brev:
Madplan 5 mdr. + sammenhæng til søvn
18. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Madplan 5 mdr. + sammenhæng til søvn
Kære brevkasse
Jeg er lidt forvirret over de forskellige informationer jeg får ifht. madplaner. Jeg har tvillinger på snart 5 mdr. Jeg har fra starten forsøgt at skabe så mange faste rutiner som muligt, for at kunne håndtere "jobbet som tvillingemor". Efter råd fra SP fik de MME hver 3. time, ud fra den begrundelse, at maven skal nå at hvile mellem hvert måltid. Det har ikke altid været let at holde dem hen i 3 timer, men det er lykkedes. Efter samråd med SP er jeg nu gået over til mad hver 4. time. Det betyder at de får 4 måltider ml. 8-20 og et måltid om natten.
Madplan
Nat: MME
Kl.8: Risgrød + MME
Kl. 12: 150-200 vælling + evt. MME
Kl. 16: MME
Kl. 19.30: MME
Det går forholdsvist godt med grøden, som jeg har forsøgt mig med i de sidste 4 uger. Drengen spiser næsten altid 1 dl. og pigen 0,5 - 0,8. Jeg har svært ved at give dem 2 grød måltider i døgnet, da jeg ikke kan håndtere det alene. De er simpelthen for sultne til at jeg kan styre dem. Ud over grøden får de 600-800 ml. vælling/MME. Og det er vel lidt i underkanten af den væske de bør få - hvis det alstå kun er 600 ml.
Jeg er også nervøs for at give dem to grødmåltider, da væsken så bliver endnu mindre. Jeg kan ikke få dem til at drikke vand - har også forsøgt med lidt sukkervand.
Ifht. dine anbefalinger ser det jo ud til, at de får forholdsvis få måltider. Men de 4 timer ml. hvert måltid giver en rigtig god rytme, hvor de sover ½-1 timer om formiddagen og 2-3 timer om eftermiddagen og så en 15-30 min. powernap ved 18 tiden. Så jeg er nervøs for at flere måltider vil ødelægge denne gode rytme.
Vi tilbringer mange timer i sengen, men sover ikke så meget. Er oppe hver til hver anden time om natten. I december sov de ellers 5 timer i rap begge to fra 22-03. Vi giver dem deres nattemåltid ml. 2-4 - alt efter hvornår de efterspørger det. De andre gange de vågner er det sutten eller trøst. Det er dog ret anstrengende at skulle op så tit.
Er der sammenhæng ml. de få måltider og den afbrudte nattesøvn? Kan vi gøre noget for at komme tilbage på de 5 timer? Er det en fase?
Jeg er forvirret over alle de forskellige retningslinier der er - SP der siger mad hver 4 time, anbefalinger fra SST hvor de har en plan med 8 måltider, hvor der er langt mindre tid mellem måltiderne end de 4 timer SP anbefaler. Begge børn er over den gns. vækstkurve - hhv 8,1 kg. og 7,7 kg. ved 4½ md. trods det at de er født 1 md. for tidligt og vejede hhv. 2650/2950
Håber du har gode råd.
Hilsen
Rikke