Svar: Madplan 5 mdr. + sammenhæng til søvn
18. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
For mange kokke fordærver maden siger man jo og derfor ved jeg jo ikke om du nu bliver mere forvirret af det jeg skriver:o)
Som hovedregel er det godt at børn spiser mindre og hyppigere måltider, - men der er jo aldrig regler uden undtagelse og børn som får flaske er ofte rigtigt gode til at spise store portioner og få gange dagligt. De har en lidt anden rytme end børn der bliver ammet.
Da det fungerer udmærket for jer med ca 4 timers interval, så er det sådan du skal gøre - hvis det ikke fungerede, så måtte du tænke i nye baner, men der er ikke grund til at pille ved noget du synes går godt.
For at undgå de natlige opvågninger så vil jeg foreslå at du tilbyder dem en flaske sen aften, altså før du selv går i seng. Det kan være kl. 23. Det bør de kunne spise mere eller mindre i søvne og derved kan du måske undgå flasken midt om natten.
Derudover så tænker jeg at det vil være godt at du giver dem skemad 2 gange dagligt. Da du gerne vil have at dine børn spiser synkront, så er det jo et spørgsmål om også at få givet dem skemaden samtidig.
Der er mange måder at gøre dette på og man kan diskutere hvad der er mest korrekt, hygiejnisk osv. Som det er hos jer, tænker jeg dog at det er vigtigt at det bare fungerer. Jeg kommer i øjeblikket hos en mor til tvillinger som gør det at hun laver en stor portion grød i en tallerken. Så placerer hun børnene foran sig (i skråstol eller høj stol) og så sig selv foran og så får de simpelthen fra samme tallerken - en skefuld til dig og en til dig - og det fungerer. Du sidder foran hende og hun smiler og pludrer til dem osv. og de nyder det.
Du skriver at du er bange for at skemaden fjerner deres væskeindtag og du skal naturligvis være opmærksom på dette. Men måske ville det så være en idé at give dem skemaden kl. 18, flaske kl 19.30 og så flaske igen kl. 23.
Måske er far hjemme om aftenen og kan hjælpe med skemaden der?
Jeg tænker at der er en sammehæng imellem deres madindtag og deres afbrudte søvn, men jeg tænker også at det er noget som kan ændres. Og de 5 timers sammenhængende søvn kan du godt få, hvis du flytter deres natflaske frem. Som det er lige nu, så spiser de jo kl. 19.30 og først igen kl. 02-03, hvilket svarer til at de faktisk sover 7 timer. Det er at sove igennem og det er ret flot! Så timerne skal bare flyttes lidt:o)
Rigtig meget held og lykke. Jeg håber at mine tanker skaber lidt klarhed:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske