Svar: Gang i maven
19. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Hej Heidi
Det lyder som om din datters mave fungerer nu. Da hun lever af fuld modermælkserstatning så er det vigtigt at hun har afføring ca 1 gang i døgnet. Nogle børn har dog hver 2 dag og hvis afføringen er blød og ikke volder problemer at komme af med, så er det helt okay.
Når du begynder med grød, så start med meget små mængder. Ikke mere end 4-5 tsk og øg hende langsomt. Når hun kan spise en lille dl så kan du give hende 2 gange dagligt. Det er bedre kun at give hende 3/4 dl og så følge efter med en flaske mælk end det er at give 1½ dl og så er der ikke plads til mælken. Så for at undgå forstoppelse, så er det godt at bibeholde plads til hende mælk.
Det vil også være godt at du, når du skal til at give 2 gange dagligt, giver grød den ene gang og grøntsager den anden gang. Så får hendes tarmen lidt forskelligt at arbejde med.
Sveskemos kan sætte lidt gang i maven, hvor banan kan stoppe maven, så hold igen med banan. Sveskemos kan gives alene eller du kan give det som topping på f.eks. en risgrød. Frugtmos er dog generelt godt til at holde gang i maven og du kan bruge forskellig slags - i begyndelsen er kogt æble og pæremos mildt og rart.
Du kan godt starte med vælling hvis du synes det er bedre og du så føler dig mere sikker. Du kan give vælling til natten og hvis det fungerer så kan du bibeholde denne flaske og så begynde med lidt skemad på et tidspunkt i løbet af dagen.
Ris, majs og hirse er gode grødtyper at starte med. Du kan evt. lave det med lidt mme som hendes mave kender i forvejen. Gulerod, kartoffel, broccoli, blomkål, squash og avokado er gode grøntsager i begyndelsen.
Giv hende vand af en lille kop eller snapseglas sammen med skemaden.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske