Svar: Bladrefis
19. februar 2007
Alder:
9 mdr.
Hej Christina
Clara er jo i en alder, hvor hun undersøger alt muligt og når hun spytter vand ud og klasker i det på bordet, så er det naturligvis for at undersøge hvordan vand virker og hvad man kan gøre med det. Men det er også for at undersøge hvad I siger til det. Hun prøver grænser og hun lyder til at have opfattelsen af at I synes det er sjovt?
Det var det ganske givet også første gang hun gjorde det og I kunne grine af det, men nu er det lidt trættende - for forældrene - hun synes stadig det er sjovt.
Du skal således finde en balance imellem at hun får lov og at du også siger nej og fjerne glasset eller sætter hende ned fra bordet, for så er hun færdig med at spise og drikke.
Amningerne om natten skal du ganske rigtigt have fjernet og det lyder ikke som om at hun er tørstig om natten. Så prøv du med noget andet end vand, f.eks. at berolige hende, hjælpe hende med at skifte stilling, give hende en sut eller lignende. (Dog heller ikke sut hele natten, det er også dårlig vane).
Hvis du får nedtrappet din amning så vil hun naturligt også blive mere tørstig om dagen og er hun tørstig nok så drikker hun sandsynligvis også mere vand end hun leger med det.
Så det bedste du kan gøre at at trappe din amning ned og begynde at sætte lidt grænser, fjerne glasset osv. Hun er ved at være en stor pige og det skal man jo lige vende sig til:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske