Brev:
Mad og mælk - 9 måneder
19. februar 2007
Alder:
9 mdr.
Mad og mælk - 9 måneder
Kære Helen
Du har tidligere svaret på mine spørgsmål ang. vores datters indtag af mælk og skemad, men da jeg synes, at udviklingen er gået lidt i stå, vil jeg høre, om vi kan gøre noget for at motivere spisningen og begrænse mælkemængden.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
kl. 6.30-7: vågner, tøj på, morgenmad, leger, flaske med MME, ca. 200 ml, hun puttes til formiddagslur ca. 3 timer efter hun er stået op.
kl. 10-12: formiddagslur
kl. 12: vågner fra formiddagslur, frokost, leger, flaske med MME, ca. 200 ml, hun puttes til eftermiddagslur - vågen ca. 3 timer
kl. 15-16: eftermiddagslur
kl. 16: yoghurt med frugt, bolle med pålæg eller lign. + flaske med MME, ca. 100 ml (har enkelte dage kunne udelade denne flaske), leger
kl. 18: aftensmad, herefter nattøj på, leger, flaske, ca. 200 ml
kl. 20-20.15: puttes og sover ca. 20.30
Vores datter har tidligere sovet til ca. 6.30-7 uden mad, men da hun de sidste par uger nogen gange er vågnet kl. 5-5.30, har jeg givet hende ca. 50 ml, og derefter har hun sovet videre til mellem kl. 6.30-7.30. De gange, hvor vi er stået tidligt op, er hun hurtigt blevet træt og pylret, og jeg synes også umiddelbart at en nat fra kl. 20.30 til 5-5.30 er noget kort.
Er jeg ved at komme ud på et skråplan, eller er det i orden at give hende denne lille flaske for at få lidt mere søvn? Hun har trods alt ikke fået mad i 10 timer...
Generelt er vores datter interesseret og nysgerrig mht. mad, men jeg synes, det er svært at vurdere, hvor meget hun spiser (og hvad skal et barn i den alder egentlige spise?). Jeg synes hurtigt, det virker som om, at hun keder sig med den mad, hun bliver tilbudt, selvom maden smager af meget og er farverig (vi har erfaret, at farveløs og neutral smagende mad ikke siger hende noget).
Da hun samtidig ikke vil fodres med ske, men selv vil tage skeen i munden, kan det være svært at holde hende "kørende". Får hun brød med smørbart pålæg, virker det som om, at hun mest spiser pålægget. Jeg har forsøgt med hjemmebagte pølsehorn, men her fisker hun hurtigt pølsen ud og kaster brødet væk!
Især om eftermiddagen er det svært at få hende til at spise. Det virker det som om, at hendes tålmodighed med mad er ved at være opbrugt - meget af hende vågne tid foregår jo ved spisebordet! Jeg har prøvet at lade hende spise siddende på sit legetæppe, men det kan hun slet ikke koncentrere sig om. Men hun er klart sulten om eftermiddagen, og derfor er det flere gange endt med, at hun intet har spist, fordi hun bliver rigtig gal, men til gengæld sluger sin flaske på et øjeblik.
Skal vi bare acceptere, at hun er langsom om at slippe sine flasker og glæde os over, at hun interesserer sig for maden og forvente, at det regulerer sig automatisk? Eller skal vi til at begrænse mælkemængden og i så fald, hvordan gør vi det? Har du desuden et bud på, hvordan vi holder hendes interesse ved bordet, eller gør vi noget helt forkert?
De bedste hilsner,
E