Svar: Mad og mælk - 9 måneder
19. februar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære E
Min umiddelbare tanke er at nu hvor din datter er blevet 9 måneder så er det vigtigt ikke at optrappe hendes mælkeindtag men i stedet forsøge at få det sat lidt ned.
Jeg formoder at hun er i stand til at drikke af en kop og derfor bør hun som udgangspunkt tilbydes mælk af kop eller vand i stedet for flaske dagen igennem.
Hun har fortsat brug for sine 400ml mme dagligt for at få sit jernbehov dækket. Men de 400ml får hun også ved at drikke flaske morgen og aften. I løber af dagen får hun så yoghurt og så er hendes mælkebehov faktisk dækket. De flasker som kommer ind imellem bør fjernes og erstattes.
Vand er godt og det bedste til at slukke tørsten. Det er vigtigt at hun får vand da det ikke fylder i maven på samme måde som mælk og dermed giver mere plads til rigtig mad.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen (6.30): Flaske med mme
Morgen (8): Havregrød eller anden morgenmad, mælk eller vand af kop
Formiddag (9.30): ½ bolle med smør, evt. lidt ost, måske ½ banan. Vand af kop
Puttes til formiddaglur (10). Hvis lun mælk er nødvendig, så kun af kop og kun som overgang.
Frokost (12): Rugbrødshapsere, kogte grøntsager i tern, ærter majs osv. Rester fra aftensmaden, frikadelle, kylling, pastaskruer osv. Vand af kop.
Eftermiddag (14.30): Evt. en kop mælk, hvis det er nødvendigt for at falde lidt til ro, men igen kun som overgang.
Sover sin eftermiddagslur (15-16)
Sen eftermiddag (16-17): Yoghurt, ½ bolle med smør eller pålæg. Frisk frugt
Aften (18): Aftensmad som resten af familien, evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert.
Puttes til natten med en flaske (20)
Nat: Hvis nødvendigt, så vand.
Måske er det tænker eller drømme som spolerer nattesøvnen i øjeblikket. Det hører alderen til og det er her vigtigt igen ikke at trappe mælkeindtaget op. Det er som du skriver et skråplan. Det er rigtigt at hun ikke har fået mad i 10 timer, men du skal forsøge at tilbyde hende flere mindre måltider i løbet af dagen, så du er sikker på at hun ikke vågner på grund af sult.
Ske er svært at spise med selv, så du må forsøge om ikke du kan få lov til at hjælpe hende lidt. Gaffel kan hun selv og så må hun bruge fingrene.
Du kan ikke presse hende, men må tilbyde forskelligt og tro på at hun spiser hvis hun er sulten. Det er en balance for det er som du selv er inde på rigtig vigtigt at fokusere på at hun har lyst til at spise og interesserer sig for maden og gerne vil spise. Det vigtige er dog at du jo rent faktisk gør dig nogle tanker omkring mælkeindtaget og sikrer dig at det ikke bliver for meget.
Håber mine tanker hjælper lidt videre. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske