Brev:
Søvnbesvær og nej tak til far
19. februar 2007
Alder:
2 år, 2 mdr.
Søvnbesvær og nej tak til far
Hej Helen
Vi har brug for et godt råd, for vi aner efterhånden ikke selv hvad vi skal gøre..
Vi har en dejlig rask og glad dreng på 2 år og 2mdr. som fungerer supergodt i hverdagen. Han er glad for sin dagpleje og der er sjældent problemer med ham når dagplejemoren lægger ham til at sove (han sover gerne ml. 1½ og 2½ timer)
Når han kommer fra dagpleje er både far og mor hjemme, hvilket vi alle nyder. Far og søn plejer gerne at tumle rundt, lege og hygge med hinanden, og der er det for det meste far der dur.
Far dur også til at putte, (vi skiftes gerne, så vi putter hver 2. dag) putningen tager gerne ca ½ time hvor vi enten læser, synger eller snakker om dagens forløb. Vores søn fik en juniorseng i julegave som han er meget glad for, de første 14 dage sov han som en sten, men nu er han begyndt at sove uroligt, til min store frustration.
Jeg er gravid og 5½ måned henne og jeg sover selv uroligt om natten og skal gerne op og tisse 2-3 gange pr. nat. Problemet er hvis vores søn vågner (hvilket gerne sker flere gange om ugen) når jeg enten er ude at tisse, eller på vej derud, så bliver han helt ulykkelig og så dur far absolut ikke. Faderen prøver gerne at berolige ham, men uden held, somme tider får han kørt sig selv helt ud i torvene og så er det svært at få ham til at falde til ro igen.
Jeg har taget mig selv i flere gange at ligge og lytte til om ham nu sover tungt nok til at jeg kan snige mig ud at tisse, og det syntes jeg bare er så træls at jeg ikke kan "få lov til" hvis han vågner. Somme tider er han også nået at komme ud til mig på badeværelset og så tager det tid at få ham puttet igen.
Vores nuværende situation er den at vores søn sover i vores soveværelse, da det er det eneste værelse vi har lige pt. Vi er i gang med at renovere to værelser mere, så målet er at vi får vores eget soveværelse i løbet af de næste par måneder. (det skal lige nævnes at vores søn var langt over et år før han lærte at sove igennem, og at han altid har delt værelse med os)
Faderen er ked af at han ikke dur om natten, for han vil jo gerne tage over, men det giver vores søn ham ikke lov til. Det er kun mig der dur og det kan allerede give mig dårlige nerver at tænke på.. for hvad så når den lille kommer, og jeg skal amme... skal jeg så have to små trætte børn hver nat??
For at gøre det hele lidt mere kringlet så skal vi pga. min mands arbejde flytte til England i en periode på 1-1½ år. Vi flytter til juli engang når der lige er kommet ro på det hele (jeg har termin d. 28 juni og skal føde herhjemme) men hvornår vil det være mest hensigtsmæssigt for vores søn at lære at sove i eget rum? Skal vi allerede begynde herhjemme når værelset engang bliver klar eller skal vi vente til vi kommer til england??
Håber at få svar snart, da jeg efterhånden gruer hver aften for hvordan natten den kommer til at forløbe....