Svar: Søvnbesvær og nej tak til far
19. februar 2007
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hej med dig
Der sker rigtig meget i jeres liv i øjeblikket og det er kun naturligt at jeres dreng reagerer.
Det er rigtig dejligt at du venter dig igen (tillykke med det), men det betyder også at jeres hverdag har ændret sig. Endnu ikke meget, men alligevel. Din mave begynder at fylde lidt nu, der er ikke helt samme plads på mors skød som der plejer at være, samtidig så bærer du sandsynligvis ikke rundt på din søn eller løfter ham, som du nok ville have gjort for bare ½ år siden. Ikke at du skal slæbe rundt på ham, men bare for at sige at han oplever en forandring selvom det måske ikke er noget stort.
Det er naturligvis uheldigt at han sover så let at han vågner om natten når du skal ud at tisse. At han søger dig er helt naturligt og det er okay synes jeg. Det betyder ikke at han vil begynde at kræve dig så meget mere om natten, når den lille kommer. Tiden må vise, hvad tiden vil bringe.
Som du beskriver det, så ligger tingene meget oveni hinanden og det taler jo for ikke at lave alt for mange omvæltninger på en gang, men at forsøge at bibeholde de sædvanlige rammer så godt som muligt.
Det er dog vigtigt at I alle får sovet og det gik jo ellers lige så godt, så med den alder jeres dreng har nu, så tænker jeg at det måske ville være godt, hvis I kunne få det børneværelse til ham lavet så klar at en seng kan komme derind. Det er klart I ikke kan og skal gøre alverdens ud af det, når I alligevel skal flytte, men det lyder fornuftigt at få ham på eget værelse så hurtigt som muligt, så også han får lov til at sove om natten.
Har han lært at sove på eget værelse, så må man formode at det også bliver lettere at sove der, når den lille kommer og når I skal flytte. To børn i soveværelset kræver godt med plads og flytter I ham for sent til eget værelse, så vil han jo hurtigt føle at han bliver fjernet og den lille nye får hans plads - så der er nødt til at være lidt afstand imellem det.
Mit råd idag er derfor at få det værelse gjort klar og få ham flyttet derind snarest muligt, kommer I for tæt på fødslen af den lille ny og flytningen til England, så bliver det sværere at få ham ud, da han vil føle sig forvist og naturligt vil blive ulykkelig.
Måske vil flytningen til England være så stor en omvæltning at han må tilbage i soveværelset igen, men også her må tiden vise det. Og at han lige nu foretrækker mor er helt naturligt på grund af de forandringer der sker.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske