Brev:
Maveproblemer? - 3 mdr.
19. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Maveproblemer? - 3 mdr.
Kære Helen
Tak for en virkelig god side.
Jeg skriver med et spørgsmål om min lille søde pige, der er født 36+5 og nu er tre mdr. + en uge. Jeg ved ikke helt hvor meget du skal vide, så nu skriver jeg bare det hele :0).
Vi var indlagt den første uge efter fødslen med problemer med at få etableret amningen, derefter fik jeg antibiotika pga. infektion, og efter det har hun haft to timer med gråd hver aften/nat. Hun har altid slugt meget luft. Det blev dog efterhånden bedre med hjælp af Mylicon, og hun blev bedre til at få fat og komme af med luften. Måske skyldtes det også overtræthed efter en lang dag, da hun havde svært ved at finde ro i løbet af dagen. Jeg ammer fuldt, men faren har dog givet hende en flaske 3 gange hvor jeg var væk et par timer.
For tre uger siden ændrede hendes afføringsmønster fra cirka 1 gang daglig/hver anden dag til 5-6 gange om dagen (omkring jul gik det den anden vej, som det vist gør for mange). Nu er vi oppe på omkring 10, hvoraf de to (-tre) ligger om natten.
Hendes afføring har desuden været grøn siden vaccination for 5 dage siden, hvor hun også fik feber på 38,5 på øretermometer, som dog faldt hurtigt og gik helt over i løbet af dagen. Underligt nok er det mere gult om natten. Jeg kan ikke komme i tanker om nogen ændring i min kost.
Mht. om hun ellers har det godt, så sover mere om dagen, men det er vel et godt tegn? Det virker som om det skyldes at jeg er blevet bedre til at hjælpe hende videre i søvnen, og at vi har droppet vuggen og putter hende i en kombipose i en lift vi har lånt i stedet. Hun kan lige holde sig vågen 1½ time, så er hun udmattet og jeg må hjælpe hende til ro på armen med panden i min albuehule, hvis hun ikke falder i søvn ved brystet.
Derudover er hun urolig og ked af det i tiden før hun skal af med det, og det kan også være svært at spise, hun slipper brystet mange gange, og er frustreret. Nogen gange græder hun også når hun prutter (og hver gang hun gør det, kommer der noget med ud).
Fremmede steder og fremmede mennesker gør hende også urolig for tiden, især lyde og fremmede stemmer reagerer hun meget på. Hun er en meget bevidst lille pige, og jeg tror derfor hun tager meget ind. Jeg tænker derfor på om alle de her ting er normale reaktioner, eller om det sammen med de hyppige og grønne afføringer kan betyde at der er noget galt?
Jeg har også overvejet om det kunne være noget med ryggen. Hun har kørt i autostol 2 x 1 time en dag om ugen i de uger – og været ret utilfreds undervejs, når hun vågnede efter 30-45 min.
Skal vi være bekymrede?
Mange hilsner
Camilla