Brev:
Ammestop, irritabel prins
19. februar 2007
Alder:
8 mdr.
Ammestop, irritabel prins
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig, dog for meget lang tid siden.
Min søn er næsten 8 mdr, født 7 uger før tid og vejer lidt under 9 kg. Jeg er lige stoppet med at amme ham, da han pt får 3 x grød/mos om dagen, 400 ml vælling og mme. Jeg havde ellers en masse udmalket modermælk i fryseren han skulle have når amningen ophørte, men det vil han mærkeligt nok ikke have. Øv bøv.
Grunden til jeg skriver er, at jeg synes han er blevet meget irritabel efter ammestoppet. Der er ikke rigtigt noget der kan underholde ham ret længe ad gangen og han bliver hurtigt utilfreds og kan også komme med nærmest hysteriske udbrud hvis noget ikke lige passer ham. Det er meget mystisk, da han ellers har været super glad fra han slog øjnene op til han blev lagt i seng igen.
Jeg prøver at give ham sutten i løbet af dagen og skabe stille hyggestunder, som han havde med amningen før, men han er ikke voldsomt interesseret i det. Jeg kysser og nusser ham meget, så han kan mærke at mor er der trods amning.
Da jeg stoppede amningen fik han kun til natten og om morgenen, og havde ikke den store interesse i det - det var mere for hyggens skyld end det var sult.
Han har efter ammestop også fået laktulose, og jeg spekulerer på hvad der udløser hans meget svingende humør. Om laktulosen har noget at sige eller om det er en reaktion på ammestoppet?
Det piner jo moderens samvittighed at hans manglende glæde kan skyldes moderens beslutning om at stoppe med at amme.
Han spiser som han plejer, sover 3x om dagen af en time og sover fra 18 aften til 6 morgen, hvor han får 200 ml vælling ved 3-tiden om natten. Udover måltidet vågner han mellem 2 og 4 gange i løbet af natten, hvor han får sutten.
Jeg vil vel egentlig blot høre, om det kan være en lang reaktion på ammestop eller om der er andet der spiller ind i hans alder?
Med venlig hilsen
Winnie
Ps: det er ca 1.5 uge siden jeg stoppede.