Svar: Ammestop, irritabel prins
19. februar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Winnie
Dejligt at høre fra dig igen:o) Umiddelbart så tror jeg ikke du behøver at have dårlig samvittighed. du skriver jo at du er opmærksom på at give idn dreng kærtegn og nærhed, så han ikke mangler dette selvom du nu er stoppet med at amme.
Jeg tænker at det mere handler om hans alder og den udviklingsfase han nu går igennem. Han er jo sikkert godt igang med separationsfasen og skal øve sig i en lidt større bevidsthed om at du f.eks. er der selvom han ikke kan se dig og så skal han også til at udvikle sig motorisk.
Det er en frustrerende alder, han begynder at forstå mere og mere af det talte sprog, prøver f.eks. at vinke, at klappe osv. og han begynder måske også at forsøge at bevæge sig, kravle og bruge sin krop på en anden måde, samtidig med at han jo endnu ikke mestrer det, - når han vil fremad, så går det baglæns osv. og så bliver man naturligt lidt mere pjevset og ked af det.
Mange forældre fortæller også at de pludselig oplever deres barn have et helt anderledes temperament. Sidden i indkøbsvognen kan barnet pludselig tænde fuldstændig af fordi det har fået øje på et eller andet på en hylde og man står målløs og kigger på sin barn og tænker 'hvem er han'.
Så jeg tror din dreng er igang med et udviklingsspring og det er en fase. Rigtig meget held og lykke med det og håber at I kommer hurtigt igennem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske