Brev:
Udvikling og mad, 7½ mdr.
19. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Udvikling og mad, 7½ mdr.
Hej Helen
Jeg har to spørgsmål, et om mad og et om udvikling.
Vores datter er nu 7½ måned og det går rigtig godt med at spise og prøve nyt. Hun kan nu klare rugbrødshapsere med leverpostej, makrel, torskerogn og lignende blødt pålæg. Hun kan spise små bidder kogt kartoffel, hele kogte ærter og små bidder frikadelle (eller lignende konsistens kød). Jeg tilbyder grøntsagsmos ved siden at bidderne for at sikre at hun får nok.
Hun kigger langt efter vores mad og så vidt muligt får hun vores mad. Så tænker jeg om jeg mon nu må prøve at give hende f.eks. kartoffelbåde hun kan sidde med selv. Og må hun nu få havregryn med MME (tænker på hendes fordøjelse) eller rugbrødsdrys på A38?
Omkring udvikling så synes jeg selv hun er godt med, men vil jo gerne støtte hende der, hvor hun prøver at udvikle sig. Hun triller begge veje (dog gerne over en bestemt side, men kan til begge sider). Hun drejer ivrigt omkring egen akse og det betyder at hun nu igen kan lide at ligge på maven og lege selv. Hun har kunnet sidde siden hun var 6 måneder og har pludret løs med da da da, ma mamama og andre konsonanter i snart en måned.
Nu prøver hun så at møve sig lidt frem, men det lykkes ikke rigtigt til stor (tydelig :-) )irritation for hende. Hun trækker benene op under sig og prøver at skubbe fra i gulvet med arme og hovedet i gulvet. Og det siger jo sig selv at det så er svært at komme frem.
Jeg prøver at stille hende på alle fire og støtte til rokkebevægelser og vægtoverføring fra arme til knæ. Støtter under fødder, lokker med legetøj osv. Hun elsker at tumle i vores seng og jeg tænker at det kan give hende kræfter i benene og hun glider måske ikke så let.
Må jeg lade hende stå på knæ i sofaen og op af noget? Det elsker hun. Hun kan ikke selv komme derop, men synes at nyde at være "over" legetøjet og have hænderne godt fri til at undersøge med.
Er der andet jeg kan gøre for at støtte hendes forsøg på at komme fremad?
På forhånd tak og tak for en god brevkasse.
Hilsen T.