Svar: Udvikling og mad, 7½ mdr.
19. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære T.
Det var dog et dejligt brev, hvor lyder det godt det hele:o)
Det er dejligt at høre at I er kommet så godt igang med familiemaden og du fortsætter bare med at tilbyde hende så meget forskelligt som muligt.
Hun må gerne prøve at få kartoffelbåde og lignende at sidde med, men rå havregryn med mælk og sukker er lige tidligt nok. Det er bedst at lave havregrød fortsat. Rå havregryn synes jeg ikke umiddelbart at hun skal have i større mængder før omkring 1 års alderen. Efter 10 måneders alderen hvor overgangsperiode er slut kan hun få lidt havregryn på sin A39 eller som en del af f.eks. müsli.
Du må godt give hende lidt rugbrødsfnuller på A38, rigtig ymerdrys synes jeg måske også lige skal vente en månedstid eller to, så hendes tarme ikke går helt i selvsving:o) Du kan bruge frugtmos i A38, eller mose en banan i.
Med hensyn til hendes udvikling, så er hun allerede godt igang. Både fysisk og verbalt. Du må gerne støtte hende i at stå på alle fire og hjælpe hende med at rokke. Det kan hjælpe med bare ben eller hvis det er lidt for koldt i øjeblikket, så kunne du måske finde et par ruskindslapper og sy på et par bukseknæ - så står hun bedre fast. Et par små sutsko i skind med skridsikre såler er også godt til at støde fra med. Det kan du finde hos nogle af mine partnere.
Hun må gerne ligge på knæ, men kortvarigt og du skal sidde hos hende og hjælpe hende og sikre at hun ikke falder ned og slår sig. Samtidig skal du skelne lidt imellem hvorvidt du placerer hende på knæende eller om hun selv sætter sig på knæ. Man må jo som du selv er inde på gerne støtte hende i den udvikling hun er igang med men skal ikke pace hende.
Så fortsæt endelig den gode gænge. Held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske