Svar: Søvn - 3 mdr.
19. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er meget normalt at børn omkring 3 måneders alderen begynder at sove mere uroligt og vågne op flere gange. Det er især derfor at mange forældre tror at barnet har behov for mere mad og meget gerne vil begynde med vælling og andet selvom barnet rent aldersmæssigt ikke har alderen til det.
Det handler som regel om to ting. Det ene er at de faktisk har behov for lidt ekstra mad. De er fysisk blevet så store og bevæger sig nu det mere, så mere bliver forbrændt og de har brug for ekstra mad. Ikke om natten, men meget gerne i løbet af dagen. Da I giver flaske med mme, så vil det derfor være en rigtig god idé at se om det var muligt at få proppet en ekstra flaske ind i løbet af dagen.
Det andet er, som du også selv er inde på, at han nu oplever meget mere af verden. Han ser længere, han begynder at skelne mere mellem kendt og ukendt, ved om han er hjemme eller andre steder, fornemmer om han er i mors favn eller hos en fremmed osv. Det at han registrerer så meget mere, giver mere drømmeaktivitet - oplevelser bearbejdes i drømme og derfor sover han mere uroligt. Det er derfor en god idé at forsøge at holde ham sovende og evt. at køre med ham en gang dagligt, så man sikrer sig at han får i hvert fald en god lang sammenhængende lur. Ellers kan man meget hurtigt komme ind i en rutine, hvor han lærer sig at powernappe hele tiden.
Det er i øvrigt helt normalt at børn sover bedst i deres barnevogn om dagen og sover i seng/vugge om natten. Nogle gange varer det ved og så kan man med fordel tage barnevognen med, når de f.eks. skal i dagpleje eller andet.
Så fortsæt med at bibeholde de to lure, så der så vidt muligt er rutine i dagen og prøv at tilføre et ekstra flaskemåltid.
Med hensyn til hans fontanelle, så har disse meget forskellig størrelse. Jeres egen læge og sundhedsplejerske har tjekket fontanellen flere gange og det er som regel ikke problematisk at den er stor, snarere tværtimod - det er problematisk hvis den lukker sig for tidligt:o)
Håber dette er svar nok. Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske