Svar: Mad, amning og søvn - 6 mdr.
19. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Sonja
Det er frustrerende at føle sig afvist, men et eller andet sted, så må du tro på at din datter får hvad hun skal have, når du tilbyder og hun så selv siger fra.
Du skriver ikke hvordan din fornemmelse er for din mælkemængde. Føler du at du har godt med mælk? Kan du høre at hun synker når hun spiser hos dig, kan du se mælk i hendes mund, tisser hun godt osv. - det er jo et signal om at hun får noget.
Dernæst tænker jeg at det er godt at tilbyde, men du skal passe på ikke at presse hende unødigt. Hvis hun føler at du presser hende til brystet, så kan du godt risikere at hun bliver helt flitsbueagtig og så vil afvise brystet fuldstændig. Nogle gange hjælper det at skifte ammestilling og nogle gange vil det især hjælpe at lægge sig med hende. Når man ligger ned og ammer, så ligger barnet mere for sig selv og bliver således ikke holdt fast af dine arme - det kan gøre det hele mere afslappet og nogle gange gøre at hun så vil spise.
Du skriver at du tilbyder flaske med vælling og at du er bange for at hun vil fravælge brystet - det er også en risiko, som man må tage når man vælger at give flaske. Jeg tænker dog at med den alder hun har, så har hun dog formået at gøre begge dele og mon ikke hun vil blive ved med det. Du vil sandsynligvis godt kunne fortsætte med både bryst og flaske lidt endnu.
For at ændre lidt på hendes soverytme, så tror jeg du skal forsøge at ændre lidt på hele dagsplanen. Det er fint med de 3 lure dagligt, stille og roligt vil hun snart kunne undvære den sene powernap og det vil så gøre at hun sover tidligere og bedre, når hun bliver puttet til natten.
En plan for dagen med to til tre måltider skemad kunne se således ud:
Tidlig morgen (6.30): Ammes
Morgen (8-8.30): Havregrød, øllebrød eller lignende, vand af kop
Formiddag (9-9.30): Ammes og puttes til formiddagslur. Sover måske kun 45 minutter.
Frokost (12): Grøntsagsmos med lidt kogt kød/fisk, vand af kop.
Puttes til middagslur (13) og ammes evt inden
Eftermiddag (16): Evt. ammes, prøv at lægge dig lidt med hende og se ellers tilbyd lidt at drikke af en kop.
Sen eftermiddag (16.30-17): Powernapper evt.
Aften (18): Grøntsagsmos med kød/fisk, stille og roligt mere og mere af den mad I spiser, evt. lidt frugtmos til dessert. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten (20)
Får vælling i flaske lige inden du selv går i seng (23). Eller du kan vælge at bytte rundt, så hun får vællingen kl. 20 og ammes kl. 23.
Håber at denne plan hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske