Svar: Engel om dagen, monster om natten
19. februar 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Mollie
Først tak for dine fine ord, måske skal jeg til at benævne mig selv som sundhedsplejerske og inspirator:o)
Det I oplever omkring jeres datter er ikke usædvanligt. Det der er usædvanligt er at hun ikke er ældre end hun er. Det er en reaktion, som jeg ofte synes man mere møder i alderen 1½-2 år end når man kun er knap et år - men der er jo aldrig nogen regler uden undtagelse.
Jeg tror ikke det er hysteri eller udspekulerethed. Jeg tror faktisk at jeres datter er reelt bange. Spørgsmålet er bare, hvad det er hun er bange for. Har I indtryk af at hun drømmer meget? Er I vidende om at hun kan have haft en dårlig oplevelse i sin seng? Det er et eller andet som trigger hende og som gør hende utryg.
Nogle gange så er det noget så simpelt som tremmerne på sengen og jeg synes faktisk I skal overveje om det er muligt at fjerne tremmerne eller måske prøve med en ny seng eller alternativt en madras på gulvet.
Da hun ligger i samme rum som jer, så er det helt korrekt at hun både kan fornemme, høre og lugte jer. Men det er tilsyneladende ikke nok og hvis hun er så bevidst en pige, som jeg får fornemmelsen af, så føler hun sig sandsynligvis indespæret i sin tremmeseng og det at komme ud af den, kan givetvis godt give hende en anden ro. Altså en bevidsthed om at hun kan komme ud, når hun har behov for det.
Jeg tænker at hun på den måde måske vil kunne falde i søvn i sin egen seng med en hånd fra jer, da jeres senge kan stå op af hinanden. I behøver således ikke at flytte hende fra jeres seng, når hun først er faldet i søvn, men kan lade hende ligge og vågner hun så op og skal bekræftes i at I er der, så er det et spørgsmål om at berolige hende med en hånd at holde i og med ord "sååå, mor er lige her, jeg er lige her, sov du bare videre".
Ud fra den beskrivelse I sender, så tolker jeg det som et meget stort behov for nærhed lige nu. Og jeg tænker at det er enormt vigtigt at I er der for hende. Det varer jo ikke længe før hverdagen ændrer sig.
For at bryde det mønster I er kommet ind i, hvor det mere eller mindre er 'et skrækscenarie' for jer alle, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I kunne gøre det lidt hyggeligt. Kunne det være muligt med en kop lun mælk og en banan i sengen før hun sover, måske læse godnathistorie. Måske skal man tænke så alternativt at I flytter fjernsynet op i soveværelset i en periode så I simpelthen ligger i sengen og ser fjernsyn imens hun ligger i sin seng og holder i hånd. Igen kommer det dog an på om hun så vil finde roen og lægge sig til at sove eller om hun vil tro det handler om underholdning og sjov - igen er hun jo kun et lille myr:o)
Det jeg vil frem til er at det skal være hyggeligt og hun skal føle sig fuldt ud tryg ved at være i sin seng og ved at være i soveværelset.
Som I selv skriver så skal I nok passe på at I ikke på nuværende tidspunkt er for forhippede på at hun ikke må få dårlige vaner. Lige nu handler det om at give hende tryghed og ro. Det kommer ikke skidt igen:o)
Hvad tænker I? Jeg vil meget gerne have en tilbagemelding. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske