Svar: Skemad til dreng 4 1/2 mdr.
20. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at Nikolaj har taget så godt imod skemaden og spiser så godt.
Det du skal være opmærksom på er at han ikke får så meget skemad at det begynder at tage pladsen op for mælken. Han er stadig så lille at hans hovedindtag skal være mælk og derfor kan det være en god idé at give lidt mindre portioner og så supplere med en flaske efterfølgende, altså at du f.eks. nøjes med at give 1½ dl og så gav ham 100ml mme efterfølgende.
Du skriver at han på nuværende tidspunkt drikker 600ml + 1-2 gange om natten og det lyder jo så umiddelbart som om han på nuværende tidspunkt både drikker og spiser sit behov. Hvis hans mave fungerer fint med skemaden, så synes jeg derfor roligt du kan fortsætte som nu.
Hvis han har problemer med maven, så vil det være en god idé at skrue ned for skemadsindtaget og op for mælken.
Det tredie måltid synes jeg du skal vente lidt med. De fleste børn er omkring 6 måneder inden de er parate til dette, måske han vil være parat om en månedstid. Igen kan det nogle gange være en fordel med 3 måltider i stedet for to, fordi man så kan give mindre mængder og så sikre mælkeindtag samt variation i indgift.
Og ja han kan godt overspise. Han kender endnu ikke helt fornemmelsen af hvad det vil sige at være mæt og være sulten. Det lærer han efterhånden.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske