Svar: Søvnproblemer 13 måneder
20. februar 2007
Alder:
13 mdr.
Hej med jer
Det I beskriver lyder som en lille utryg dreng. Han har været rigtig meget syg og har en erfaring med sig om at når man har sovet lidt, så får man smerter - sådan er det at have ondt i ørerne. Det er som om hans lille krop husker at det skal gøre ondt og jeg tænker at det på den måde er 'vanebetinget' at han vågner.
Samtidig så har han tilsyneladende rigtig meget behov for at være tæt på mor og mon ikke hans "maaaa" betyder mor? Det at han knuger sig ind til mor, piller ved dit hår og ansigt viser mig at det er meget vigtigt for ham at være tæt på dig. Samtidig bliver det dog også sikkert meget varmt at ligge helt tæt og han får brug for at komme lidt væk og sove for sig selv igen.
Min umiddelbare tanke er derfor en madras på gulvet i soveværelset. På den måde vil han kunne ligge tæt ved jer, får en hånd at holde i, et beroligende "mor er lige her, sov du bare igen" og samtidig kunne sove for sig selv.
Jeg tror ikke det handler om at han er sulten, ej heller at han har ondt eller andet lige nu. Ørerne er ordnet, hans er på den måde erklæret sund og rask og det lyder for mig som utryghed og et stort behov for at være især i nærheden af mor.
Min løsning er derfor at han rykker ind i soveværelset, men ikke i dobbeltsengen ved siden af. Nemmest med en madras eller hvis han kunne have en åben seng i samme højde som jeres seng, så man ligesom forlængede forældresengen i bredden.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske