Svar: Utilfreds dreng på 4½ mdr - tænder på vej?
28. december 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
En del børn savler meget omkring 4-5 mdr´s alderen. Det kan skyldes tandfrembrud, som du selv er inde på, men kan også skyldes at barnets spyt ændrer sig i takt med barnets alder. Spyttet ændrer sig for at kunne arbejde med den skemad, som barnet snart skal igang med.
Med hensyn til tænder, så gør det ondt i gummerne, søm klør og er irriteret. Her kan det hjælpe at give barnet noget at gnave i. Det kan enten være gummiringe, som man kan købe til formålet, men du kan også give ham en kold gulerod at gnave i. Du kan evt. lægge den på køl i fryseren lidt før han får den.
Din søn viser mere og mere af sin personlighed, han er ved at være så stor at han gerne vil underholdes. Brug dig selv, når du leger med ham, så han triller rundt på dig. Brug også ham. Du kan lege "hjulene på bussen" og cykle med hans ben. Tag fat om hans hænder og håndled og lad ham trække sig selv om fra rygleje. Bøj hans ben og hofte og hjælp ham med at trille fra side til side. Læg ham på et tæppe, hvor der er interessante ting at undersøge. Det kan være et spejl, nogle knapper, et stykke pels eller nogle frynser. Legetøj kan være noget der ruller og bevæger sig på forskellig vis. Du kan også købe ranglesokker, som du kan give ham på fødderne og lære ham at få øje på sine fødder.
Han vil i kraft af sin alder være meget fokuseret på sine hænder og finde ud af hvad han kan bruge dem til. Hvis du synger "lille Peter edderkop" og med dine fingre viser hvordan edderkoppen kravler, regnen skyller ham væk osv. kan du måske fange hans interesse.
Det er normalt at børn gør vrøvl. Det kommer i etaper og hænger sammenmed at de gerne vil en masse som de endnu ikke selv kan, hvilket du også fint har observeret. Men netop det at blive gal er ofte med til at give barnet den ekstra energi der skal til for at kunne. Hvis han f.eks ligger på ryggen og ikke kan vende sig, så kan det at blive gal nok, få ham til at tage fat i sine fødder og pludselig vil han lære at sådan kommer han om på siden.
Det kræver stor tålmodighed at udvikles både for barnet og de voksne:o)
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske