Brev:
Sovevaner og rejse sydpå med 8 mdr baby
20. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Sovevaner og rejse sydpå med 8 mdr baby
Hej Helen
Så er Selma på banen igen. Hun er jo nu blevet 7 mdr. Det er lang tid siden jeg sidst har 'brugt' dig, men nu er der et par spørgsmål igen. Men først lige en update:-)
Som du måske husker har Selma ikke let ved at falde i søvn, ja, hun har i det hele taget svært ved at sove igennem natten. Dette er bestemt ikke blevet bedre og jeg aner efterhånden ikke mine levende råd....vi har stadigvæk et helt fast putteritual bad/pusle, flaske nede i stuen, godnatsange og kys godnat og sov godt.
Derefter kan hun godt ligge i 5-10 minutter (max) men så går det galt for hende og hun bliver helt ulykkelig. Vi har til tider held med at putte hende igen med lidt nussen eller sutten, som du rådede til i et tidligere svar, men ofte er hun så ulykkelig, at vi simpelthen må tage hende op til hun falder til ro eller helt i søvn.
Når vi så vil ligge hende begynder hun ofte igen og vi må starte forfra. Kan vi være heldige at ligge hende uden hun græder, begynder hun gerne når hun fornemmer vi forlader rummet.
Når hun så endelig falder i søvn efter ca 1 time, sover hun rimeligt til hendes flaske til natten kl ca 23. efter flasken sover hun max 1-1½ time og så kører det ellers løs gennem natten. Hun græder, kan måske trøstes med lidt vand, men skal ofte op for at falde til ro. Det sker med intervaller af 1-1½ time(max). Oftest ender hun inde i vores seng, hvor hun falder til ro og i søvn ret hurtigt. Det synes vi måske bare ikke er helt holdbart i længden, at hun skal sove hos os.
Hun har indtil for 14 dage - 3 uger siden sovet i sin egen seng, selvom hun har været vågen meget af natten optil denne periode, hvor det helt går galt for hende.
Det er ved at være hårdt og jeg bliver mere og mere ked af det, kan ikke lade være med at tænke om det er mig/os der gør/har gjort noget forkert??
Jeg vil lige sige, at hun har haft mellemørebetændelse fra midt i sidste uge (er på penicillin) og er rigtig meget snottet og stoppet. Det synes jeg vi afhjælper så godt vi kan med saltvandsdråber og hævet seng. og desuden oplever jeg efterhånden, at hun gerne vil være ved mig hele tiden.
Kan dette og hendes fysiske tilstand være en årsag til natteroderiet?
Udover de natlige eskapader er hun jo et glad og livligt barn i dagtimerne. Hvis man ikke vidste det, ville man ikke ane, at hun ikke sover godt om natten. Hun griner, snakker, ruller og kryber rundt på livet løs. Hun har en god appetit og spiser snart alt hun får serveret. Hvorfor hulen kan hun så ikke sove, når hun kan alt andet.....
Har bestilt bogen 'sov igennem uden gråd', for at se om den kan hjælpe os. Håber snart posten har den med.....
Som du nok kan se på overskriften, skal vi en uge sydpå. Svigerforældrene inviterer og så siger man da ja tak, ikke:-) Men jeg er selvfølgelig lidt nervøs over flyveturen. Det er en fem timers tur og hvordan klarer hun nu det.
- hvordan forhindrer jeg at hun får propper, når vi letter og lander?
- hvilken faktor skal jeg bruge til hende i solen (skyggen, men alligevel...)?
- kan hun klare sig en uge på mad fra HIPP, frugtgrød, rugbrødshapser og mme - jeg ved jo ikke hvordan buffeten på hotellet ser ud?
- må hun evt. få lidt yoghurt, som oftest er i en morgenmadsbuffet?
- har du ellers nogle gode råd, når man har en baby med på rejse?
Håber du har en masse gode svar. På forhånd tak
Anja og Selma