Svar: Sovevaner og rejse sydpå med 8 mdr baby
20. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Anja og Selma
I forhold til det at falde i søvn selv, så tænker jeg at der naturligt er en sammenhæng imellem Selmas alder og udviklingstrin og så det at hun har brug for at kunne se jer, for at vide at I er der.
Selma er igang med separationsfasen, det betyder at hun lige nu er igang med at blive mere selvstændig og øve sig i at være lidt mere fra jer. Fra at sidde på skødet sidder hun nu mere ved jeres fødder og sidder lidt væk fra jer, hun kryber hen af gulvet og begynder måske snart at kravle, ser tilbage på jer, tjekker at I er der, kommer hen - skal 'tankes op' lige have en knuser - tør at bevæge sig lidt væk igen osv. Det er en proces.
Det betyder også at hun nu oplever verden større end tidligere, at hun er meget bevidst om at I går fra hende, at hun har brug for at se jer for at vide at I er der, at hun oplever mere og at ting er svære for hende, hvilket giver hende en frustration og gør at hun så igen drømmer mere og dermed også sover mere uroligt. Tingene hænger jo sammen.
I skriver at hun kan ligger i 5-10 minutter men herefter bliver hun rigtig ked af det. Hvad ville der ske, hvis I ikke var væk så længe - jeg plejer at sige max 3 minutter? Hvad ville der ske, hvis I sad hos hende, ikke for at underholde, men bare for at betrygge og berolige, kærtegne hende lidt, holde hende i hånden - hvis hun så ville falde i søvn i løbet af 15 minutter så synes jeg de minutter ville være givet rigtig godt ud fremfor en kamp som lige nu varer timer.
Med hensyn til om hendes mellemørebetændelse har betydning for natteuroen, så ja. Det er helt sikkert! Det gør rigtig ondt i ørerne, når hun har ligget lidt og derfor har hun jo en erfaring med at det gør ondt samt med at vågne op på grund af smerten - så nu skal hun lige lærer at det ikke sker mere.
Med hensyn til ferie i sydens sol og varme (skønt, bare det var mig :o)) så skal I nok klare både ferie og flyvetur og naturligvis skal I sige ja tak til en ferie:o)
Du forhindrer bedst propper i ørerne (som er værst når man lander), ved at give hende noget at drikke, Når hun synker så hjælper det. Det kan være nødvendigt med næsedråber især hvis hun er forkølet, men ellers kan du amme hende eller give hende flaske.
Til flyet er det en god idé at forberede nogle små pakker hjemmefra. Det tager tid at åbne en pakke og nyhedens interesse er altid stor. Hvis du samtidig kan finde noget, som så tager lidt tid at beskæftige sig med når pakken er åbnet, så er det rigtig godt. Det kunne f.eks. være en lille pakke rosiner (hvis hun er stor nok til det) en mandarin, måske noget nyt legetøj som ikke er for stort.
Med hensyn til valg af solcreme så er de danske solcremer til børn generelt i orden. Hvis man køber i udlandet skal man se sig godt for, så jeg vil foreslå jer at I køber solcreme med hjemmefra. Vælg en vandfast type og gerne med en høj faktor som muligt. Generelt siger man dog at faktor 15 kan være nok til børn - det handler om at man skal bruge nok og smøre hyppigt nok på. Det er ofte dette som er problemet. Der skal smøres før og efter badning og også efter aftørring med håndklæde.
Solcremer indeholder kemikalier som trænger ind i huden. Jo højere solfaktor, desto stærkere koncentration. Brug af solcreme er dog langt at foretrække fremfor en solskoldning. Derudover vil det være en god idé at vælge solcreme med fysisk UV-filter, da det lægger sig oven på huden og dermed danner en hinde. Se efter solcreme beregnet til små børn, ofte ligger de på en faktor 25. Kig indholdsdeklarationen godt igennem, så I sikrer jer at den er uden parfume og skadelige parabener. I kan spørge jer for både hos Matas og på Apoteket.
Til små børn kan man også købe solbeskyttende tøj. Altså tøj som indeholder en beskyttelsesfaktor. Noget af det helt op på faktor 50. En solhat er et must og den må meget gerne have en skygge der går ned i nakken, hen over ørerne og så en skygge ved øjnene.
Det er fint at tage lidt mad med hjemmefra, men med den alder hun har vil I sandsynligvis sagtens kunne få noget på hotellet. Hun kan spise brød, ris, pasta, kød og fisk af forskellig slags og lidt yoghurt er også helt i orden. Hun skal have lov til at spise det samme som I andre.
Generelt gælder at vand bør købes på flaske og I skal sikre jer at isterninger og lignende er lavet på flaskevand. Køber I frugt så vælg frugt der skal skrælles som banan, ananas, mango, appelsin osv. og undgå forskellige bær, blommer og lignende.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god ferie, hvornår skal I af sted?
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske