Brev:
Tryghed hos 3 årig
20. februar 2007
Alder:
3 år, 1 mdr.
Tryghed hos 3 årig
Vores 3 årige dreng har altid været lidt tilbageholdende og skal lige se nye ting lidt an, inden han vil selv. Det gælder både når der er nye børn på legepladsen han ikke kender, til gymnastik og nu også til svømning. Til gymnastik ville han ingen ting den første gang, men de næste gange gik det bedre og bedre. Nu til svømning vil han slet ikke i vandet. Han ellers elsker at bade.
Hvordan skal man tackle det at han slet ikke vil. Skal man presse ham i (for han syntes jo om det når han først er i det) eller skal man bare lade ham være og lade ham se til?
Han har gået i børnehave i et halvt år og kan lide at være der. Han virker tryg der og sjældent er der noget galt.
Dog har en dreng engang "slået" ham i en leg og det holder han fast i og siger han stadig slår. Hvilket pædagogerne siger han ikke gør. Han holder meget fast i de ting der gør indtryk og har utrolig svært ved at slippe det.
Handler det om tryghed? Og hvordan kan man støtte ham bedst. Vi bekræfter ham meget og taler meget om det der sker. Syntes ikke vi presser ham på nogen måde. Vi er altid med og leger når der er nye børn og til gymnastik er en af os med. Svømning er dog uden forældre.
Han har gået hjemme hos mig til han var 2 ½ og vi har altid gjort mange ting. Han er vandt til at komme ud blandt andre.
Tak på forhånd.