Svar: Sutteflaske om natten - 11 mdr.
20. februar 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Anja
Din datter er nu næsten et år og spørgsmålet er derfor om det ikke er nu I skal stoppe med sutteflasken. Hun lyder til at være meget bevidst om flasken og samtidig lyder det også som om hun drikker forholdsvis meget mælk. Flasken trappes op, nu hvor den skal trappes ned og på grund af hendes bevidsthed, så tror jeg I er nødt til at stoppe helt.
Hun vil simpelthen ikke kunne forstå hvorfor hun nogle gange får lov og andre gange ikke og derfor er det bedre at stoppe helt. Og ja - hun vil blive ulykkelig, men det hun savner er som I selv skriver ikke mad, da hun fint er i stand til at spise og drikke i løbet af dagen. Trygheden kan hun få på anden vis, kærtegn, putte tæt osv. Alt kan gives uden flaske.
Det kan være gavnligt for hende med en substitut som kunne være en bamse eller noget andet, som hun kan putte med når I ikke er der, når hun skal passes osv. Det kan være gavnligt med en kop varm mælk af en kop før hun skal sove - da mælken kan give hende den ro i maven som hun er vandt til, dog i betydeligt mindre mængder og uden at hun skal ligge ned.
Det er altså en beslutning om at nu er flasken slut. Det kommer stille og roligt at sig selv, da flaskesutter jo bliver møre og skal skiftes. Tag evt. jeres datter med i processen med at smide dem ud og lad være med at købe nye:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske