Svar: En større omgang
20. februar 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Amanda
Velkommen til:o)
For at starte med det sidste så vil din dreng, hvis han har astmatisk bronkitis, hoste i flere uger samtidig med at han har en hvæsende vejrtrækning - det lyder næsten som en kaffemaskine, der trænger til at blive afkalket. Astmatisk bronkitis opstår ofte i forbindelse med en forkølelse.
Som du beskriver din dreng, så synes jeg det vil være fornuftigt at du lige får lægen til at se på ham og lytte på hans lunger.
Man kan sagtens hoste så meget at man kommer til at kaste op af det og derfor er det ikke alarmerende som sådan, selvom det naturligvis er meget ubehageligt for din dreng og kan han hjælpes, så skal han naturligvis det.
Det er vigtigt at du tilbyder man små og hyppige måltider. Giv ham gerne lidt let og lækkert og lad ham mere eller mindre spise det han føler interesse for. Du må gerne lave ham en kop te, som kan løsne lidt. Gerne med lidt mælk i og måske lidt sukker.
Frisk frugt, måske lidt juice, agurk, tomat og gulerødder frisker ofte og er rart at få i forhold til mælkeprodukter, som nogle gange kan virke lidt kvalmende.
I forhold til pasning og det at være hos dagplejer, så tænker jeg at det er rigtig godt, at du har mulighed for at køre din dreng stille og roligt ind. Jeg har hørt at der er lavet en undersøgelse i Amerika som viser, hvor stor en stressfaktor det er for børn at starte i institution og dagpleje. Ifølge den undersøgelse er børnenes stresshormoner voldsomt forhøjede i flere måneder og det taler jo virkelig for en langsom indkøring.
Da du har muligheden for det, så tænker jeg at det kunne være en god idé, hvis du kunne tilbringe lidt tid sammen med din dreng i dagplejen, evt. besøge legestuen sammen med ham og de øvrige dagplejere osv. så han får en oplevelse af at du synes det er hyggeligt og rart at være der. Han spejler sig jo i dig og reagerer meget ud fra hvordan han synes du tager det.
Samtidig tænker jeg også at det kan være vigtigt at lade ham være der lidt mere end 2 timer. Det vil f.eks. være godt at han prøver både at spise der og sove der. Jeg oplever at børn der bliver hentet meget hurtigt nogle gange nærmest sidder og venter på at mor skal komme og spejder mod døren gentagne gange, hvorimod hvis der går længere tid og de ligesom ved at det først er når de har spist og sovet at de hentes, så slapper de også mere af og falder ind i dagplejens rutine.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke med det hele og god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske