Brev:
Omkring skemad og drikke
20. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Omkring skemad og drikke
Kære Helen
Jeg skrev til dig for ikke så længe siden vedr. vores dejlige søn, som ikke vil spise grøntsager/grøntsagsmos. Jeg har nogle ekstra spørgsmål til dit svar omkring dette og et par andre spørgsmål om skemad og drikke generelt. Lad mig starte fra en ende af:
Morgenmad:
Om morgenen har han indtil nu fået risgrød (m/u smag), hirsegrød med æble eller fuldkornsgrød i pulverform fra Beauvais, som han har spist med stor fornøjelse. Jeg vil gerne begynde at give ham havregrød og øllebrød i stedet, da han netop er blevet 6 måneder gammel. Han spiser gerne grød svarende til ca. 1 dl, og han får et lille snapseglas med vand til.
To spørgsmål:
1) Er det i orden, at jeg giver ham sødmælk i grøden, og ikke mme? Jeg vil gerne selv lave grøden i stedet for pulveret.
2) Bliver det for meget også at give ham sødmælk i kop ved siden af - skal jeg fortsat give ham vand i kop?
Frokost og aftensmad:
Han vil stadig ikke spise mos med grøntsager til frokost og til aften. Jeg har forsøgt at følge dine gode råd, men desværre uden held. Jeg har lavet mos uden kartoffel, blandet grøntsagsmos i risgrød, etc, men han reagerer bare på samme måde med ubehag og opkastningsfornemmelser. For at sikre mig, at han dog spiser noget mad i løbet af dagen har jeg derfor givet ham bananmos, som han er helt vild med, eller købt mos på glas med pastapenne og tomat/squash eller pasta med kødsauce, og det smager ham rigtig godt.
Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal gøre for at få ham i gang med grøntsagerne og den hjemmelavede mad. Det nager mig, at han ikke vil spise det, når det er meget bedre for ham.
Derfor:
1) Skal jeg blive ved med at introducere ham for grøntsagsmos et par gange om dagen?
2) Er det bedst, at jeg holder mig til en grøntsag ad gangen, f.eks. gulerod til at starte med?
3) Skal der stadig mme i den hjemmelavede grøntsagmos, når han er blevet ½ år gammel? Jeg ammer ham 4-5 gange i døgnet.
4) Bør jeg give ham sødmælk i kop til frokost og aftensmad, hvis der ikke skal mme i mosen, eller hvis jeg fortsat giver ham mos på glas?
Drikke i løbet af dagen:
Jeg ammer ham om morgenen, om formiddagen, om eftermiddagen, om aftenen før sengetid og om aftenen ved en 23-tiden. Herudover tilbyder jeg ham vand i kop om morgenen, ved frokosttid og til aftensmaden. De sidste par gange er han begyndt at græde, når jeg tilbyder ham glasset med vand. Han har ellers været utrolig dygtig til at drikke af koppen, men det virker som om, at han ikke gider mere. Vil det være nødvendigt at tilbyde ham vand/sødmælk flere gange i løbet af dagen end beskrevet?
Det blev vist til en del spørgsmål, som jeg lige kunne komme i tanke om. Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Camilla