Svar: Omkring skemad og drikke
20. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Jeg svarer lige på dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer.
Det er meget lidt sødmælk din dreng må få med den alder han har. Så længe han ikke er mere end 6 måneder gammel, så er det langt at foretrække modermælk og modermælkserstatning. Det er ikke mere end 50ml sødmælk dagligt vi taler om. Det er altså små slurke af en kop eller bruge lidt sødmælk i madlavningen så I kan spise det samme. Det kan være i sovs, kartoffelmos osv. Det handler altså ikke om at han skal have sødmælk, men om at han kan få lidt mere af jeres mad, hvis du har lavet den med sødmælk.
Du kan fint lave havregrøden selv og du kan altså godt bruge sødmælk, du kan også lade ham smage af en kop, men du skal se på det samlede indtag i løbet af dagen. Ellers er det bedre at bruge erstatning eller udmalket modermælk. Erstatning kan du købe færdig på brik - det gør det hele lidt nemmere. Erstatning kan også gives koldt af kop, som alternativ til sødmælk. Som hovedregel er vand dog den bedste tørstslukker og da du fortsat ammer så meget, så får han fint sit mælkebehov dækket hos dig.
Det er vigtigt at din dreng får både grød og grøntsagsmos. Han har behov for de forskellige fødevarer for at trives. Da han er glad for mad på glad, så kan du forsøge at udnytte dette og stille og roligt iblande lidt af din egen mad, så den hjemmelavede mad kommer til at fylde mere end den industrielle.
Der er intet i vejen for at give ham så meget forskelligt som muligt med den alder han har. Det vigtigste er at han spiser. Hvis du finder ud af at han er meget glad for f.eks. gulerod, så kan du godt lade dette være gennemgående i maden og så via gulerodsmosen få tilført andre fødevarer.
Modermælkserstatning i grøntsagsmosen er ikke nødvendig, men det er med til at energiberige mosen lidt og gøre mosen mere lind.
Det er fint at tilbyde ham vand som tørstslukker både til maden og ind imellem. Du må dog gå ud fra at hvis du tilbyder og han siger fra, så er det fordi han ikke er tørstig og det er helt fint at han er i stand til selv at fornemme sit behov.
Håber jeg kom igennem det hele:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske