Brev:
Vågner om aftenen - separationsangst?
20. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Vågner om aftenen - separationsangst?
Hej Helen
Siden min datter blev 6 måneder (hun er nu 7 1/2) har hun vågnet ca. 1 time efter vi har lagt hende til at sove om aftenen og været ked af det.
Nogle gange skal hun bare op og så lægges ned igen med det samme og så sover hun videre, andre gange skal hun op og gås lidt rundt med - ofte hjælper det at tage hende ind i stuen eller ud i køkkenet hvor hun kan kigge ud ad vinduet på lysene uden for. Det virker som om det distraherer hende, og hun falder til ro og kan sove igen. En sjælden gang er hun dog helt utrøstelig og kaster op fordi hun er ked af det, men falder derefter til ro.
Mit spørgsmål er hvad grunden kan være?
Vi tænker selv at det kan være mareridt, separationsangst eller have noget at gøre med at der er fuld fart på hende hele dagen? Hun maver sig rundt over det hele og undersøger alt, og vil også meget gerne stå, så der er fart over feltet. (Nogle gange har hun fået vendt sig i søvne og ligger på maven når hun vågner, og det er hun absolut ikke tilfreds med)
Vi har også overvejet om det kunne skyldes at hun havde ondt i maven af den flaske Allomin 2 hun fik til at sove på, så vi har skiftet den ud med Allomin 1, og det virker som om hun nu falder lettere til ro igen og oftere bare skal op og trøstes kort og så kan lægge sig til at sove igen. Men vågner, det gør hun stadig næsten hver aften.
Er der noget vi kan gøre, eller skal vi bare vente på at det går over med alderen?
Mange hilsner Anne