Svar: Snart 1 år og forvirret
20. februar 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Malene
Det er helt rigtigt at jeres dreng er igang med et udviklingsspring og der er ikke langt imellem gråd/frustration og glæde/begejstring.
Det er meget vigtigt, at I ikke giver jeres dreng for mange valgmuligheder. Han er ikke i stand til at tage en beslutning men er meget lystbetonet således at han meget gerne vil have en pære, men når den serveres så vil han alligevel hellere have æble. Lad derfor være med at give for mange muligheder.
Der ligger også det opdragelsesmæssige aspekt. Han undersøger ting. Han undersøger hvad der sker, når mælken ryger på gulvet, - både hvordan det siger, men bestemt også hvad det gør ved jer. Og her er det vigtigt at I sætter grænser. Hvis maden smides eller kastes, så må man gå ud fra at han ikke er hverken sulten eller tørstig og så må han ned fra bordet eller glasset/tallerkenen må fjernes.
Det hjælper ham at huske tingene når der følger en handling med. Det forhindrer ham ikke i at udforske og undersøge - det skal han, det hører med til hans udvikling, men stille og roligt vil det at der følger en handling med, gøre at han ved at det er et Nej! han er igang med.
I skal kunne klare hans følelser, man siger at I skal kunne rumme hans følelser. Det betyder at I skal kunne klare både når han er ked af det, vred, sur, glad, sjov, frustreret osv. uden at ville ændre det og uden at tage det personligt. Det handler om at lytte til ham og vise at I forstår hans følelser ved at sætte ord på 'Du bliver bare så vred lige nu'. På den måde viser man at det er okay og det er en helt anden måde at møde ham på, end ved f.eks. at sige 'hold så op med at være så hysterisk'.
Det er også vigtigt at I er bevidste om at I fremover vil komme i nogle situationer, hvor der opstår konflikter. I hverdagen føles konflikter besværlige, de kommer om morgenen, ved middagsbordet, ved sengetid, når man er ude at handle osv. Konflikter vil vi helst undgå.
Men konflikter er med til at udvikle os og de er en del af livet. Det vigtige er dog at løse konflikterne på en god måde og det gør man bedst ved at lytte til hinanden:o)
Tiden I går i møde er en rigtig spændende tid. I vil opleve situationer med jeres dreng, som I aldrig har stået i før. I vil kunne nyde han charme og hans skønne selvstændighed, som I vil se mere og mere af den næste tid, og selvom det er hårdt en gang imellem, så er det også rigtig dejligt.
Jeg vil foreslå jer at læse bogen "ka selv, vil selv - men du må hjælpe mig" af Grethe Kragh Müller. I finder den i min bogguide. Jeg tror desværre den er udsolgt fra forlaget, men I kan låne den på biblioteket.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat og tillykke med fødselsdagen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske