Brev:
8 mdr. og sidder ikke selv
20. februar 2007
Alder:
8 mdr.
8 mdr. og sidder ikke selv
Hej
Min datter er nu blevet 8 mdr. Hun er en glad og skøn pige, som lige fra hun blev født har været rigtig dygtig til at ligge på maven. Allerede et par dage gammel, kunne hun ligge sådan i 10-15 minutter, og nu kan hun ligge og lege i timevis på maven. Hun er begyndt at "orme" sig fremad, og løfter sig op på armene, og nogen gange også på knæene. Hun har endnu ikke været oppe på alle 4.
Jeg læser jo allevegne at babyer først skal sidde når de selv kan sætte sig. Derfor har jeg aldrig "øvet" sidning med hende - hun sidder faktisk kun i sin triptrap-stol når hun spiser, og så sidder hun nogen gange lidt mellem mine ben. Men som sagt har jeg ikke "trænet" det med hende.
Men nu bliver jeg lidt "bekymret", for jeg oplever jo at alle andre babyer på hendes alder sidder virkelig stabilt i lang tid selv, og at de "kommer videre" fra siddende stilling. Jeg spekulerer også på om det kunne hjælpe hende til at forstå at det også er spændende at lege på andre måder end når man ligger på maven og rumsterer. Måske det kunne hjælpe hende op på alle 4...
Jeg forsøger ikke at pace hende, men vil jo gerne hjælpe hende videre i sin motoriske udvikling. Jeg gynger med hende næsten hver dag(hvor hun jo også sidder - dog skævt) og vi leger på en stor gymnastikbold.
Synes du jeg bør sætte hende noget mere eller skal jeg bare holde fast i at hun skal ligge på maven og nok skal sætte sig op når hun er klar til det?
Det skal siges at hun "lider" af at have en storesøster der var meget hurtig til alting og kravlede og rejste sig ved alting da hun var 8 mdr og gik da hun var 10 mdr... Så måske er jeg bare alt for utålmodig, selvom jeg forsøger at nyde hende lige præcis som hun er:-)
Med venlig hilsen
Rikke