Brev:
Mad til stor dreng på 6 måneder
21. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Mad til stor dreng på 6 måneder
Kære Helen
Som altid tak for dine gode svar!!! Der bliver læst med af hele familien - det er ret betryggende at have din ekspertise med, når man er førstegangsforældre!
Du har ret i, at det går lidt frem og tilbage men de kjære små. Nu sover Jens igen fint ;) Det vil sige, vi fodrer ham stadig efter midnat (som regel kl 1). Men så er næste måltid også først kl. 8-8:30 ;) Jubi!
Jeg har nogle "små" spørgsmål denne gang:
1. Han får sutten om natten, når han vågner. I nat hørte jeg ikke et pip mellem 1 og 7! Hurra. Men som regel vågner han ved sit gamle madnings-tidspunkt kl. 4-5 stykker og får så sutten. Nogle nætter skal han have sutten 3 gange mellem 4 og 7. Er det okay? Eller skal vi prøve ikke at bruge sutten? jeg tænker på vanebetinget afbrudt søvn?! På den anden side - det virker!
Enkelte gange vil han have mad og så får han det. Men det sjældent. Han er seks måneder i næste uge - hvornår skal man stå fast på ikke at give mad om natten?
2. Mad igen! Nu er han jo snart 6 måneder og jeg er lidt forvirret med den der mad!
2.1 Han får 2 x 1 dl grød/mos. Er ikke altid lykkelig for det, men vi er konsekvente, og så spiser han (det er bare ind med skeen og så glider det jo ned) ;) Begge måltider er med mme - hvor længe skal vi blive ved med det? (Og er det rigtigt nok, at det er 1 dl tilsammen? eller skal det faktisk være 1 dl + mme?)
2.2 Han får skemad over middag og sidst på eftermiddagen. Bør jeg koble et morgenmåltid på snart? Jeg har tænkt havregrød med frugtmos (ææææælsker frugtmos, den lille røver!!). Hvad siger du? Han spiser nu mellem 550 og 750 ml mme om dagen.
Han vejer 9,4 kg og er 79 cm lang....!!! For et par dage siden vendte han sig for første gang. Fra ryg til mave. Han er jo lidt stor, men tog fødderne i brug og kom rundt på den måde. Nøjagtigt som du havde forudsagt er han blevet i VÆLDIGT meget bedre humør efter dette. Han er dog stadig en lille fyr med temperament.
Han hylede til sin vaccination i sidste uge, og det udløste et længere foredrag fra vores læge om, at han skal have grænser, "så han ikke bliver en utålelig 1-årig!". Jeg synes selv, vi er meget konsekvente med ham (han skal spise sin grød, sove i egen vugge i eget værelse og den slags). Men jeg kan sgu ikke bare lade ham ligge og græde og tager ham derfor meget op og underholder, så godt jeg nu kan.
Han skælder en del ud - er sjældent særligt ulykkelig, men altså bestemt (med de forældre han har, ville det også være meget mærkeligt om han IKKE havde temperament hahaha ;)). Jeg er egentlig glad for, at han ved, hvad han vil. Hvad siger du?
Kærlig hilsen
Mor K