Svar: Mad til stor dreng på 6 måneder
21. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Mor K
Sjovt at høre at hele familien læser med:o)
Med hensyn til sutten, når han vågner kl. ca 04, så er det fint at give ham den der, da han ret hurtigt falder i søvn igen og så kan sove videre til morgentid. Vanebetinget afbrudt søvn kommer ofte af sut hver time natten igennem, altså hvor mor mere eller mindre ligger med hånden ud af sengen parat med sutten hver gang den tabes. Sådan er det jo ikke hos jer. Det vigtigste er dog at du er opmærksom på at det problem findes, så kan du undgå at trappe suttebehovet op:o)
Det er helt normalt at han en gang imellem vil have brug for en nattetår - bare det ikke bliver mere reglen end undtagelsen. I takt med at han spiser mere og mere om dagen, så vil han kunne undvære sin mælk om natten og så vil han alligevel nogle gange have behov fordi han er forkølet, hoster lidt, drømmer osv. Fleksibilitet skal til.
Med hensyn til modermælkserstatning i mad, så hører det ligesom til. Det er med til at energiberige maden og gøre den mere lind. Du kan dog godt bruge lidt sødmælk, men ikke i store mængder. Det kan f.eks. være hvis du vil lave en gang kartoffelmos til jer alle sammen - så kan I spise det samme, hvis du har lavet den med sødmælk.
Jeg er i tvivl om hvad du mener med dit næste spørgsmål - om det skal være en dl til sammen eller en dl + mme. Altså mængden i almindelig opskrift på grød kunne lyde sådan her:
Ris eller majsgrød:
Ca½ dl ris- eller majsmel
2 dl kogt vand, modermælkserstatningspulver svarende til 1½ dl vand eller i stedet 2 dl. drikkeklar modermælkserstatning.
Havregrød:
1 dl havregryn
2 dl kold vand
1 tsk fedtstof
½ dl modermælkserstatning eller evt. sødmælk.
Det vil være fint at du prøve med lidt havregrød, så han således får 1 dl grød/mos tre gange dagligt. Følg fortsat efter med flaskerne, så han får sin mælk. Han må ikke ryge ned under 500ml mme dagligt, det er fint at han ligger mellem 550-750 som han gør nu og du må tro på at hvis du tilbyder, så tager han hvis han har behov.
Med hensyn til temperament og tanker om hvorvidt han bliver en utålelig 1 årig - hmm.... altså han er kun 6 måneder... Jeg synes det er fint at I sørger for struktur og rytme, så godt det kan lade sig gøre. Han behøver ikke komme i favn hver gang han brokker sig, for nogle gange så vil netop det at have temperament få ham til at bevæge sig og så vil han opleve nye motoriske færdigheder. Men er han ked af det, så skal han naturligvis hjælpes, det kan der slet ikke være tvivl om.
Jeg tror ikke på at børn bliver utålelige hvis man lytter til dem og hjælper dem og det er sådan I skal gøre. Lytte, hjælpe, støtte der hvor det er svært:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske