Svar: Hormoner pige 4 1/2 år
21. februar 2007
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Katinkas mor
Min umiddelbare tanke omkring din datter og evt. hormonændring er at det lyder meget sandsynligt. Brystvævet udvikler sig hele tiden og piger kan i perioder godt få lidt hævede bryster. Nogle gange er det kun det ene bryst, andre gange begge to. Dette skyldes normaltvis hormonpåvirkning og er helt ufarligt.
Når man vurderer hvorvidt der er tale om hormonal brystændring eller fedtvæv, så er man nødt til at mærke efter. Fedtvæv vil være helt blødt, hvor man ved hormonal brystændring vil kunne mærke mere kirtelvæv.
Hendes gennemtrængende duft - er det sved, eller er det bare sådan hun lugter/dufter? Vi har jo alle vores egen måde at lugte på, som et bad ikke fjerner og bestemt heller ikke parfume. Som jeg plejer at forklare pigerne i skolen, så ved vi jo alle at hver person har sin egen lugt og det samme hver familie - når man træder ind i et hjem, så lugter der anderledes end i et andet hjem.
Uanset om din datter har hormonal hævelse af brystet og hormonal eller naturlig lugt, så tænker jeg dog at det vil være meget godt du lige drøfter det med lægen. Hun er trods alt kun 4½ og det er udmærket lige at få en lægelig vurdering.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske