Brev:
Søvnbehov, spisning og renlighed
21. februar 2007
Alder:
20 mdr.
Søvnbehov, spisning og renlighed
Käre Helen
Det er ved at väre et stykke tid siden at du har hört fra os, sä her kommer en bunke spörgsmäl :-)
Min datter Ronja (nu knap 20 mdr) har aldrig haft et stort sovehjerte og vores fornemmelse er at hun generelt har brug for mindre sövn end andere jävnaldrende. Faktisik er det sädan at hun nu regelmässigt springer middagsluren over.
Hun bliver puttet omkring 20.00 tiden og sover til ca. 06.00. Det er aldrig noget problem at putte hende om aftenen, hun er glad for sin seng og lägger sig efter lidt snak og godnatsang til at sove med det samme. Vi er inde ved hende imellem 0 og 3 gange og give sutten om natten.
Men om dagen er det ofte blevet meget svärt at fä hende til at sove. Mellem 3 og 4 dage om ugen springer hun middagsluren helt over. De andre dage sover hun ca 1-1.5 time. Hvis hun sover mere, er hun ikke til at drive i seng om aftenen eller hun vägner og er totalt frisk ved en 4-5 tiden. Derfor er vi begyndt at väkke hende hvis hun sover mere end 1.5 time om dagen, til stor forargelse for min mor, som synes det er synd at väkke et sovende barn.
Hvad er din mening hertil? Kan det passe at hun kun har et sövnbehov pä ca 10-11 timer i dögnet allerede? Og kan man forsvare, at väkke sit barn og ikke lade det sove til det vägner af sig selv? Det skal lige siges, at vi meget själdent oplever hende pylret efter at hun er blevet väkket.
Mon hun inden for det närmeste tid begynder at stoppe helt med middagsluren?
Mit andet spörgsmäl handler om at spise selv. Ronja har siden hun var meget lille villet spise selv – vi mätte endeligt ikke made hende. Med ca 9 mdr spiste hun sä med gaffel og siden hun var 14 mdr har hun kunnet spise med ske. Hun syntes äbenlyst at det var mägtigt sjovt og udfordrende at bruge bestik. Derudover kunne hun tidligere ikke lide at fä fettede fingre.
Det märkelige er bare, at nu hvor hun fint mestrer at spise med ske og gaffel, er hun begyndt at mest bruge fingrene til at spise igen! Det er egentlig helt okay for os, at hun spiser med fingrene, men jeg tänker pä, hvornär man skal begynde med „bordskik“ og opfordre hende til at bruge bestikket. Vi ved at jo at hun kan. ...
...
Derudover er hun er blevet lidt magelig…efter et par minutter stopper hun med at spise selv, men spiser dog gladeligt videre hvis vi „mader“ hende. Pä den ene side er det helt fint for mig at hjälpe hende med at spise. Pä den anden side undrer det mig, at hun nu i sä stor grad lader sig „betjene“ og jeg tänker pä om det er en fejl at tage denne tidligere selvständighed fra hende. Men jeg vil gerne have at hun spiser lidt ekstra….
Det med maden er et lidt ömt omräde pä den mäde, at hun jo ikke er sä stor. Hun vejer nu ca 10.3 kg og har ikke taget pä de sidste 6 mäneder. Hun har forladt sin vägtkurve men fölger i längden og med hovendomfang.
Det skal lige siges at hun ikke er kräsen og mere eller mindre spiser alt, men meget svingende mängder. Hun spiser ikke sä meget til morgenmad og i löbet af dagen. Vores fornemmelse er at hun simpelthen ikke tager sig tid til at spise, der skal helst ske noget hele tiden og hun er ikke god til at sidde stille. Til gengäld spiser hun närmest voksenportioner til aftensmad.
Ronja er motorisk super udviklet, utrolig aktiv og sjov, velfungerende, glad og tilfreds, sä bäde vi og börnelägen er ikke urolige for at vägten er gäet lidt i stä.
Hvad mener du? Skal vi roligt blive ved med at „made“ hende efter at hun selv stopper med at spise? Og fra hvilken alder af kan man sige at et barn bör spise med bestik og ikke längere bruge fingrene?
Det sidste spörgsmäl for i dag omhandler renlighed. Ronja er begyndt at vise/sige til när hun har lavet pölser, hun synes tydeligt at det er ubehageligt at bleen er fyldt og vil have den af med det samme. Men hun er ikke glad for at fä en ny ble pä. Generelt lader det til at genere hende at have ble pä, hun träkker i den og gör alle tegn pä at ville have den af (vi har prövet forskellig märker og modeller, intet hjälper).
Derudover er hun blevet interesseret i WC'et og klatrer op for at sidde pä det.
Jeg kan forstä pä dine svar til andre at hun nok er alt for lille til at komme pä potten endnu, og det er egentlig ogsä min egen fornemmelse. Men hvordan ved vi hvornär hun er parat?
Tak for en dejlig brevkasse og solskinshilsner fra Ronjas mor