Svar: Søvnbehov, spisning og renlighed
21. februar 2007
Alder:
20 mdr.
Kære Ronjas mor
Dejligt at høre fra jer, ja det er længe siden, men det går jo godt med Ronja:o)
I forhold til middagslur, så er der børn på Ronjas alder som et par gange om ugen springer deres middagslur over og det er helt okay. Jeg ser ingen idé i at trave rundt med en vogn i flere timer med et grædende barn, som til sidst falder i søvn af udmattelse og så kun sover ½ time. Så hellere putte hende de dage, hvor hun har behov, og lade hende tumle og lege de dage hvor det passer bedre.
Du beskriver jo en pige, som smiler, leger og som ikke er ked af det når hun selv får lov til at styre det. Hun er samtidig rigtig god til at sove om aftenen og sover også om natten. Det lyder alt sammen rigtig fint.
Gennemsnitligt vil børn mellem 18 og 24 måneder sove 1-2 timer til middag og 11-12 timer om natten, sammenlagt ca 13 timer i døgnet. Jeres datter sover ca 10 timer om natten og nogle dage, hvor hun får middagslur så 1½ time oveni - det kan godt være okay. I skal regne med at det er gennemsnitlige tider jeg angiver, så nogen sover lidt mindre og nogen sover lidt mere.
Med hensyn til at spise selv, så tænker jeg at Ronja nok er ved at indhente noget af det hun har sprunget over. Hun har jo stort set hele tiden ville spise selv og har spist med bestik og nu øver hun sig så i sin finmotorik og det er super godt. Det er rigtig vigtigt at I lader hende spise med fingrene og hun må også gerne 'svine' lidt. Den erfaring har hun også brug for at få med sig. Jeg tænker at det stille og roligt vil gå i sig selv igen og hun vil vende tilbage til at bruge bestik.
Det samme omkring det med at blive madet. Børn kan i perioder godt lide at 'gå lidt tilbage' og lide at mor hjælper til. Lad hende bare i en periode - især fordi hun ikke er større end hun er, så har hun brug for at blive fyldt godt op, og lad os så se om ikke det også går over af sig selv igen.
Det er svært at tale bordskik og manerer og sætte alder på, da børn udvikler sig forskelligt og da vi forældre jo har forskellig holdning til det. Regler om at man sidder ved bordet og spiser, kan I sagtens have, men hvornår hun skal spise med bestik og ikke må bruge fingrene... tja - jeg tænker at det kommer stille og roligt. Der er jo masser af mad som ikke lader sig spise med fingrene og så er man jo nødt til at bruge bestikket - og Ronja kan jo godt.
I forhold til Renlighed, så er det rigtigt at børn i Ronjas alder ofte begynder at få en interesse for hvad der kommer ud af den anden ende. Det er sandsynligvis også derfor at hun gerne vil have bleen af. Det er lidt svært på denne årstid, til sommer bliver det lidt lettere at lade hende rende uden ble - det vil hun sikkert nyde. Men det er ikke det samme som at hun er parat til at blive renlig.
Det er fint at hun er begyndt at reagere på at hun har lavet i bleen. Det er godt at hun har den fornemmelse, men der er forskel på at I er rigtigt gode til at tyde hendes signaler og på at hun selv kommer og siger til:o)
Et godt tegn til at samarbejdet omkring renlighed kan begynde er især, når barnet selv kommer og siger at det gerne vil være uden ble. Men derudover så er et godt signal, at barnet er i stand til at kontrollere sin vandladning og afføring, hvilket svarer til at barnet er i stand til at holde sig tør i mere end 3 timer. Igen afhænger dette jo også at hvad barnet indtager af mad og drikke:o)
Håber jeg er kommet det hele lidt nærmere. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske