Svar: Madplan for snart 6 mdr. baby
21. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Maibritt
Jeg er desværre ikke helt klar over hvad I har af grød og meltyper hvor du bor og det er således lidt svært for mig at anbefales noget helt specifikt.
Kan I f.eks. få havregryn, hirseflager, rugmel og lignende. I givet fald kan du enten lave havregrød eller blande de forskellige typer og lave flerkornsgrød.
Babyrice er fine og bruges en del i udlandet. Så vidt jeg ved er det letfordøjelige og og vitaminrige og man kan som du allerede gør blande dem med forskellige grøntsager.
Frugter har I sandsynligvis en del af, måske også flere og anderledes end vi har i DK. Du må give hende alle slags frugt, frisk eller kogt. Det kan være æble, pære, banan, Papaja, Mango, Kiwi, melon af forskellige slags, fersken, blommer, svesker, abrikoser osv.
Grøntsager er stort set også alle slags. Det kan nu være nogle af de lidt kraftigere smagende, som forskellige kåltyper, spinat, rødbede, selleri, porrer, pastinak, squash, avokado, ærter, majs, gulerod, grønne bønner, rød peberfrugt osv.
Kød og fisk er også godt i grøntsagsmosen fra 6 måneders alderen. Det bør enten koges eller lavet i ovn. Du kan bruge alt fra lam, okse, svin, kalv, kylling, kalkun og også fisk som laks, rødspætte, torsk og lignende.
Sundhedsstyrelsen har lavet en bog, som du kan downloade og der findes også en engelsk kogebogsforfatter som hedder Annabel Karmel - jeg sender dig nogle links til ovennævnte, som jeg tror kan hjælpe dig lidt videre:o)
Til sidst vil jeg lige sige at jeg godt kan forstå du gerne vil amme og hvis planen for dagen passer jer og jeres dagligdag og rytme, så er det jo også godt. Så behøver du ikke flytte tidspunkterne for mad frem. Det afhænger jo helt af, hvad der får jeres hverdag til at hænge bedst sammen:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske