Brev:
Separationsangst - 10 mdr.
21. februar 2007
Alder:
10 mdr.
Separationsangst - 10 mdr.
Kære Helen
Min datter er nu 10 måneder. Hun er en livlig pige med meget energi, vilje og temperament - med andre ord er hun fuld af dejligt liv!
Siden hun var 7-8 måneder er hun gradvist blevet mere og mere separationsangst, og det er blevet meget slemt for tiden. Hun vil KUN være hos mig (mor). Hvis jeg går bare 2 meter væk fra hende, så græder hun. Min mand har været ude at rejse et par uger for ikke så lang tid siden, så derfor vil hun slet heller ikke have, at han tager hende. Hun skriger simpelthen af sine lungers fulde kraft og er virkelig ulykkelig. Også selvom hun kan se mig samtidig. Det er meget hårdt.
Hun er også ofte meget ked af det, når vi er blandt mange mennesker med larm. Hun kan slet ikke overskue det og græder utrøsteligt, selvom hun er i favn hos mig. Det synes dog gradvist at blive bedre (det var virkelig slemt for et par mdr. siden).
Om 1 uge starter jeg igen på arbejde, fuld tid. Hun er i øjeblikket ved at blive kørt ind i en privat pasningsordning, hvor vi har en ung børnepasser, der skal passe min datter og en jævnaldrende dreng. Vi har været igang i 10 dage nu, og der sker ikke de store fremskridt. Hun bliver afleveret under skrig og skrål, og når jeg så henter hende efter 1 times tid, så har hun ofte grædt det meste af tiden. Hun kan dog indimellem afledes af musik eller kortvarigt af leg.
Jeg har kun været væk ½ - 1 time, da hun har reageret så kraftigt. Det er desuden en ung og uerfaren børnepasser, som jo pludselig står med 2 små børn, så jeg vil heller ikke "overbelaste" hende her i startfasen. Hun er dog sød og kærlig overfor børnene og tager min datters skrål på en god måde, synes jeg - og heldigvis er den anden dreng helt rolig. Det er meningen, at min datter skal prøve at sove der om et par dage og evt. også spise frokost, selvom det er svært at se, om det kan gå.
Jeg har en søn, der snart skal i børnehave, så jeg har prøvet at "køre et barn ind" i pasningsordning (vuggestue) før. Det er dog virkelig svært denne gang, fordi min datter er separationsangst i en grad, jeg aldrig har oplevet med min søn.
Mine spørgsmål går egentlig mest på, hvordan jeg skal forholde mig i forhold til hendes mor-syge herhjemme. Jeg vil jo så gerne have far på banen også. Men hvordan gør vi det? Skal min datter "presses" til at være med far? Altså, er det okay, at han pusler hende, selvom hun skriger, eller bør jeg tage over, hvorefter hun straks bliver rolig?
Jeg er bange for, at det bliver en ond spiral, hvor far så slet ikke kan trøste og dermed også trækker sig. Så spørgsmålet er, om vi bare skal give hende mere og mere mor, eller om det er i orden at far gør ting, selvom hun så græder græder græder?...
Mange hilsner
Mor til 2