Brev:
Tis-krystaller, hård mave og væskeindtag
21. februar 2007
Alder:
9 mdr.
Tis-krystaller, hård mave og væskeindtag
Hej
Jeg har før været på banen med spg. om mad og væskemængde. Det går rigtig godt med at spise mad der skal tygges - også meget forskelligt mad. MEN men...
Hård mave:
Men det tilbagevendende problem er (manglende) væskeindtag og hård mave (= jævnlig aff., men der kamp-trykkes og nogle gang med rigtig av-av og nogle gange helt forgæves selvom lorten står i døråbningen - pardon my french :) ).
Lige nu får han 5 ml laktulose, ren sveskemos og en gedigen potion grøntsagsmos til aften, hvilket jeg håber hjælper noget igang. Han får havregrød m lidt sveske hver morgen.
Hvad slags mad af tygge-slagsen er god for maven, så den ikk blir hård?
Har overvejet at give brødmadder til frokost den ene dag og øllebrød den næste, for at se om det hjælper maven. Er det en idé?
Væskeindtag:
Men mht. væsken mangler jeg nogle tricks, da jeg ikke kan få mere end absolut max 1½-2 dl ialt i ham fra glas (dernæst vil han lege med det og ikke drikke), trods at han nu ellers er blevet god til det at drikke på den måde. Flaske med vand afvises. Jeg har i forsøgt at trappe en 220 ml. flaske MME ned og erstatte m vand på dit råd, men det er nok gået galt fordi det ikke er en glidende overgang - altså at han ikke kan kompensere ved at drikke af glas.
Hvordan kan jeg lokke mere væske i ham? Forslag til gode kopper eller lign.?
Må jeg fortynde flasken med MME, hvis jeg vurderer han får nærring nok ellers?
Eller hvordan ville du lave nedtrapningen fra flaske til glas?
Tis-krystaller:
Ofte når han skiftes er der små gennemsigtige klare "krystaller" i tisseområdet - de er lidt som om de var lavet af husblas, sådan lidt geléagtige - er det ikke et tegn på væskemangel?? Eller ved du hvad det er?
Nå, nu fik jeg alligevel skrevet en hel roman - sådan er det jo, når det drejer sig om guldklumpen :) Han er ivørigt 9 måneder i morgen (og pludselig 9,4 kg!)- hurra og trives ellers rigtig fint. Han har vist lidt af en neuroneksplosion for tiden for han lærer 10000 ting - kryber, vinker, tæt på pincetgreb og mere endnu. Det er næsten overvældende :) dejligt!
Håber du kan hjælpe og at tis-krystallerne ikke er noget alvorligt.
På forhånd tak for hjælpen!
Med venlig hilsen Nete