Svar: Tis-krystaller, hård mave og væskeindtag
21. februar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Nete
Med hensyn til din drengs afføring, så lyder det umiddelbart som om han skal øges i laktulose. Det er enormt vigtigt at du får holdt den mave igang, så han ikke oplever at det gør ondt at skulle af med sin afføring. Da han er en stor dreng på næsten 10 kg, så må du gerne give ham 5 ml 2 gange dagligt. Det vil sandsynligvis kun være i en periode og indtil du har fået ændret lidt på kosten.
Tyggemad som er god for maven, tja... Det er generelt vigtigt at han tilbydes så meget forskelligt som muligt og gerne mad som er lidt fiberholdigt. Det vil sige grøntsager, brød og også gerne forskellig frugt. Ris, pasta osv. Han er så gammel nu at han stort set skal spise med udgangspunkt i jeres mad. Grøden er god at starte med om morgenen og hvis han endnu ikke er så god til at tygge sig igennem maden, så vil lidt grøntsagsmos fortsat være godt. Banan virker forstoppende og det kan sødmælk også gøre. Derimod kan det nogle gange være en god idé med lidt A38, tykmælk eller lignende evt med lidt frugtmos i.
Det er en god idé at forsøge med både brød og øllebrød. Du kan dog også gøre det at du giver grød (havregrød, øllebrød) morgen, rugbrød og grøntsagsmos til frokost.
Og så handler det jo generelt meget om væskeindtaget. 1½-2 dl af et glas lyder rigtig fint - det er jo 150-200ml vand. Flaske kan han fortsat få 2 gange dagligt, hvor han måske drikker 200-250 hver gang. Og hvis dette ikke er nok til at holde hans mave igang og ud fortsat oplever at væskeindtaget er for lidt, så kan du jo blive nødt til at supplere med en flaske ekstra i løbet af dagen.
Nogle børn drikker rigtig godt med vand, hvis det tilbydes af en kildevandsflaske med tut - så det kan du forsøge.
Jeg synes ikke du skal begynde at fortynde hans erstatning. Det er vigtigt at den mælk han får er i den korrekte blanding, så hans næringssammensætningen er rigtig. Så enten flaskemælk eller vand. Du kan forsøge med lidt kold mælk fra køleskabet. Det må han også gerne få lidt af med den alder han har nu.
Nedtrapningen fra flasken til glas handler meget om øvelse og om at han jo skal føle tørst. Du skal naturligvis ikke gå hurtigere frem end hans mave og velbefindende følger med.
Med hensyn til tis-krystaller, så lyder det du beskriver som 'gele-klumper' i bleen. De stammer umiddelbart fra bleen og ikke fra urinen. Jeg tror simpelthen det handler om at det materiale som suger i bleen er det du ser og ikke om at din dreng er dehydreret. De krystaller man taler om kan ses i bleen hos børn som er dehydrerede er hos spædbørn og de ses som røde streger, som ligner blod uden at være det.
Er du fortsat i tvivl og urolig omkring det, så få dog for en sikkerhedsskyld lægen til at se det. Gem en ble, som du kan vise - det er jo svært for mig at sige præcist hvad det drejer sig om her gennem en skærm:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød med frugt
Frokost: Rugbrødshapsere med grøntsagsmos og grøntsager i stykker, rester fra aftensmaden som frikadelle, pasta og lignende.
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, frugt i stykker, tykmælk med rugbrødsdrys
Sen eftermiddag: Evt. en flaske. Det kan være nødvendigt for at holde maven igang og sikre hans væskeindtag
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsagsmos, grøntsager i stykker mv. Evt. frugtmos med mælk som dessert
Puttes til natten med en flaske
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske