Svar: Hvad og hvor meget forstår en 9 mdr?
21. februar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Nete
Det er helt naturligt for din dreng at prøve at rejse sig ved badekarets kant ligsom han sandsynligvis også prøver at rejse sig ved sengens tremmer, stole, borde osv. Det er en del af hans videre motoriske udvikling og således ikke noget han gør for at genere eller være uopdragen.
Fra nu af og det næste år frem, vil hans nysgerrighed og lyst til at udforske kun blive større og større. Det er vigtigt for at han udvikler sig og lærer og således ikke noget du kan forhindre ham i. Det betyder dog ikke at han ikke skal have sat grænser og du skal naturligvis sikre at han ikke kommer til skade. Derfor skal du naturligvis også hjælpe ham med at komme ned at sidde igen og du skal have ham under opsyn når han er i bad, da han ikke selv er bevidst om at det rent faktisk kan være farligt for ham at 'tumle rundt' i badekar.
Til at begynde med vil han ikke forstå hvorfor du siger nej, men stille og roligt vil han blive bevidst om at du siger nej og det betyder at der er noget du ikke vil have. Den bedste måde at få ham til at huske ting på er ved at lade en handling følge med. Altså at du enten flytter ham eller flytter den ting, som du ikke vil have han leger med.
Hvis han f.eks. smider sin tallerken bevidst på gulvet - det vil han gøre for at undersøge lyden når den rammer og også for at undersøge din reaktion, så kan du vælge enten at flytte tallerkenen væk eller flytte ham og så er han færdig med at spise.
Det forhindrer ham ikke i at blive ved med det, men stille og roligt, så vil han se på dig fordi han ved at du vil sige nej, men hans nysgerrighed vil sejre og så vil han gøre det alligevel. Og til sidst vil han forhåbentlig lære at når du siger nej, så er det et nej og han vil ikke have samme trang til at prøve grænser:o)
Han forstår meget af det talte sprog og du kan således godt stille lidt 'krav' til ham som "kan du vinke", "Kan du klappe", "Hvad siger en fisk" osv. og han vil kunne følge og gøre det du beder ham om.
Der findes en bog som hedder "Ka selv, vil selv - men du må hjælpe mig" af Grethe Kragh Müller. Jeg tror den er udsolgt fra forlaget, men du kan låne den på biblioteket. via den kan du få et lille indblik i den hjernemæssige udvikling, især omkring børn i alderen 1-3 år.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske