Svar: Brækket krageben?
22. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Britta
Det kan ske at barnets kraveben knækker under en fødsel. Det sker især hvis fødslen har været meget hård, barnet har haft svært ved at komme ud f.eks. fordi det er et meget stort barn. Det er ikke noget som sker tit, men det sker.
Som regel græder disse børn ret meget, især hvis man får dem lagt lidt på den side, hvor kravebenet er brækket. Det kan f.eks. være når man putter dem i liften, eller når man lægger dem til for at amme. De græder og er urolige fordi det gør ondt.
Kragebenet vokser sammen af sig selv og det er ikke noget som (så vidt jeg ved) har betydning for din dreng med den alder han har nu. Han er nu 6 måneder gammel og burde ikke længere være generet af det.
Du har fuldstændig ret i at det må undre at det ikke er blevet opdaget før nu, hvis det er rigtigt at det er sket. Og jeg kan kun beklage på mine kollegers vegne. Jeg synes det er relevant at du lige spørger lægen, hvis I har en tid der og drøfter det med ham/hende.
Håber mit svar hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske