Svar: Fryseegnet mos
22. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Nikolajs mor
Det kan være praktisk at nedfryse noget børnemad, når man starter op med skemaden. Det er billigere at lave maden selv og når man kan fryse noget af det ned, så kan man samtidig gøre tingene lidt mere praktisk for sig selv.
Generelt så kan grød ikke fryses, men grøntsagsmos og frugtmos kan godt. Det kan derfor være en fordel at lave lidt større mængder grøntsagsmos og frugtmos og nedfryse dette i små plastbægre beregnet til formålet, eller i isterningebakker lagt i en frostpose.
Man tør maden op ved at komme plastposen i koldt vand (optøning i varmt vand frarådes på grund af bakterievækst) og frugt og grønt som skal koges, optøs direkte i gryde fra fryser. Herved bevares smag og vitaminer bedst.
Banan ville jeg normalt ikke fryse og jeg ser heller ikke grund til dette, da banan jo fint kan holde sig, skrælles og gives som den er.
Da risgrød er en grød, vil jeg heller ikke fryse dette. Tilgengæld kan du lave en portion som kan holde sig i køleskabet i et døgn.
Børn må ikke få grød og mos før de er tidligst 4 måneder gamle. Og umiddelbart tænker jeg at der må være forskel rismel og fuldkornsrismel. Til et barn på 4 måneder vil det være almindelig rismel der skal bruges. Et så lille barn har brug for så mild og lind en grød som muligt.
Du har måske ret i at avokado ikke kan fryses, men igen tænker jeg at det behøver det måske heller ikke. Du kan lave en fin mos af f.eks. avokado ved bare at tage selve avokadomosen og mase den godt med en gaffel og lidt modermælkserstatning.
Jeg vil lige sige at du skal være opmærksom på at til den første skemad, så er det en god idé at bruge frugt og grønt som skal koges, da det er lettere for Nikolajs mave at fordøje.
Hvis du gerne vil lave mad selv og du gerne vil have information om hvilke retter du med fordel kan fryse, så vil jeg foreslå dig at købe bogen: "Spændende mad til de små
- komplet kogebog og ernæringsguide" af Annabel Karmel. Den koster ca 200kr. I den finder du masser af opskrifter og her præciserer hun, hvad der kan fryses. Den kan købes på boghandleren eller over nettet til ca 200 kr.
Da Annabel Karmel er englænder så kan der godt være enkelte ting, som adskiller sig fra den danske sundhedsstyrelses retningslinier. De danske anbefalinger finder du i bogen "Mad til spædbørn og småbørn" udgivet af Sundhedsstyrelsen 2006. Den kan købes på apoteket til ca 65 kr.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske