Svar: At falde i søvn af sig selv
22. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Sidse
Der er mange måder at gøre det på og metoden du bruger er der umiddelbart intet i vejen med. Det eneste jeg tænker er at din dreng jo kun er 3 måneder gammel og metoden du har valgt passer nok til et lidt ældre barn.
Når man ikke er mere end 3 måneder gammel, så har man behov for tryghed og beroligelse, når man skal sove og det får man bedst ved at skabe noget som minder om livet i maven. Det vil sige at din dreng skal svøbes, vugges blidt, ammes, evt. have en sut, puttes med en sutteklud, lulles lidt, skærmes og puttes i liften eller lignende, så han ligger lidt mere som i en hule.
Amning og evt. en sut vil være udmærket at have som en del af putteritualet, men den alder jeres dreng har. Det vil være hensigtsmæssigt at han ammes og når han så efterfølgende viser træthedstegn, så gør I klar til at putte ham. Start med at svøbe ham. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.
Det er naturligt at han protesterer, når han lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Nogle har derfor glæde af at lune sengen lidt ved f.eks. at bruge flonelslagner og ved at bruge en varmedunk eller lignende på madrassen før barnet puttes. Hvis man gør dette er det dog meget vigtigt man sikrer sig at sengen ikke er for varm, da børn ikke må overophedes pga risikoen for vuggedød.
Sengen kan også gøres hyggelig og tryg ved at have en sengerand, en himmel eller lignende, så barnet på den måde er omsluttet og føler sig mere som "liggende i en lille hule". I begyndelsen kan man også lade barnet blive puttet i liften, som man så stiller i sengen og stille og roligt, når barnet er ved at vokse ud af liften, så lægges barnet direkte i sengen.
Når I lægger ham fra jer, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Forskellen på det jeg anbefaler her og det du har gjort er umiddelbar ikke så stor. Den største forskel er at du ammer og putter med sut/sutteklud, ikke lægger ham før han er ved at falde i søvn, men alligevel imens han registrerer at han bliver lagt. Det er altså tidspunktet for hvornår du lægger ham, som er vigtigt og så naturligvis det at han bliver svøbt tæt.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske