Brev:
Døgnrytme 6 mdr
22. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Døgnrytme 6 mdr
Kære Helen
Det går godt med vores søn på snart 6 mdr, men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvornår man kan regne med lidt rytme i hverdagen.
Han står altid op 7-7.30, ofte bliver han puttet 8.30 til en formiddagslur på ½ til 1½ time eller også er det først ved 10-tiden. I tidsrummet 8.30 til 10 putter jeg ham mange gange og tager ham op igen. Selvom han virker træt er det ikke altid ensbetydende med at han vil sove. Middagsluren fungerer, jeg lægger ham lige efter frokostmosen. Så sover han 1½ time, men så kører vi samme skrige-vride-sig-som-en-orm-show sidst på eftermiddagen.
Det er frustrerende, fordi han tidligere har været så nem at lægge. Jeg vidste tidsmæssigt, hvornår han var træt. Hvis han ikke var træt nok tog jeg ham bare op igen og lagde ham en halv time senere og det fungerede rigtigt godt. I princippet synes jeg bare han skal sove når han er træt, men som sagt ved jeg ikke hvornår det ér længere og det er belastende at lægge ham mange gange og tage ham op igen. Så går dagen med det og jeg tror også jeg giver ham nogle dårlige vaner, for han er meget mere bevidst nu. Jeg er sikker på at han ved, at hvis han bare skriger nok kommer han op.
Om aftenen har han før bare lagt sig til at sove, men nu er også det en kamp, som vi dog sagtens kan klare, fordi det ikke tager mere end 10 minutter før han falder om, men hvad gør vi om dagen?
Er han ved at gå fra 3 til 2 lure?
Er det mig der skal lære ham rytmen, bestemme hvornår han skal sove om dagen og tage skrigeturen?
Om natten sover han fra 19.30 til om morgenen afbrudt af den flaske vi giver ham 23.30 (som han nærmest drikker i søvne), sut kl.2 og 4. og 100 ml kl.5.30. Det er nyt med sut x 2, er der noget vi kan gøre for at ændre det?
Alt andet kører godt. Han er en rigtig glad dreng, når han er oppe :-) og han er vild med alt det nye mad vi introducerer ham for og er i det hele taget som en lille svamp, hvad angår alle nye indtryk, suger det til sig, holder øje med ALT.
Med venlig hilsen
Signe