Svar: Døgnrytme 6 mdr
22. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Signe
Det lyder som en rigtig god idé at du begynder at putte din dreng efter mere faste tider og det lyder også som om det kunne være nu, at I skal prøve med 2 lure dagligt i stedet for 3. Nogle dage vil han kunne nøjes med to lure og andre dage vil han fortsat have behov for de 3 og det er så okay - den fleksibilitet må der være.
Jeg tænker at han skal fortsætte med de 3 måltider skemad dagligt, samt flaske (så vidt jeg husker giver du flaske).
Jeg tænker at du skal passe på ikke at putte ham alt for tidligt om morgenen og igen efter frokostmosen.
En plan kunne se således ud:
Morgen (ca 7): Flaske med mme
Formiddag (ca 9-9.30): Grød, evt. med frugtmos. Evt. efterfulgt af flaske og puttes til formiddagslur ca 10. Sover her ca 1 time.
Frokost (11.30-12): Grøntsagsmos med lidt kogt kød/fisk, vand af kop.
Puttes til middagslur (13-13.30): Må gerne sove et par timer, hvis han kan og må meget gerne få en flaske at sove på.
Eftermiddag (15.30-16): Evt. flaske og vil måske her af og til tage en powernap
Aften (18): Grøntsagsmos med kød/fisk udgangspunktet er mere og mere af jeres mad, vand af kop
Puttes til natten (19.30) med en flaske vælling eller mme
Sen aften (22.30): Flaske med mme
Jeg tror det er vigtigt at du forsøger at holde lidt fast i den faste struktur og prøver at kigge lidt på klokken når du forsøger at få din dreng til at sove. Prøv at aktivere ham så han ikke bliver puttet før han egentligt er træt og har behov og prøv samtidig at tyde ham , så han ikke bliver overtræt - det kan være vigtigt i forhold til om han har behov for eftermiddagslur eller ej.
Håber at ovenstående plan kan hjælpe jer lidt videre på vej. Fortsat held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske