Svar: Mad og motorik - 10 mdr
22. februar 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Trine
I forhold til din datters lyst til grøntsager og frugt, så tror jeg det kommer stille og roligt. Nu har jeg jo fuldt dig lidt tid og jeg ved at I har planer om at blive selvdyrkere af frugt og grønt, så mon ikke lillepigen til sommer vil nyde at trække sine egne gulerødder op af jorden, plukke egne ærter, tomater, jordbær osv.
I den retning tror jeg ikke I skal bekymre jer, det må komme efterhånden. Lige nu er det vigtigste at fokusere på at hun faktisk spiser og det er rigtig vigtigt at bibeholde hendes lyst til dette. I skal endelig ikke begynde at presse hende, da hun så vil kunne risikere helt at lukke munden:o)
Med hensyn til hypermobilitet, så ved at I tidligere har nævnt dette og at lægen mente hun ikke behøvede blive set at en fysioterapeut før hun var 3-4 år? Du beskriver dog en dejlig lille pige, som lyder til at mangle styrke i både arme og ben og jeg tænker at det vil være rigtig godt, hvis I kunne drøfte med en fys, hvilke øvelser som ville være gode for hende. På samme måde vil I også kunne blive guidet i, hvilke øvelser hun ikke skal lave - altså hvad vil være hensigtsmæssigt og hvad vil være uhensigtsmæssigt, og det synes jeg vil være helt relevant.
I har sandsynligvis en børnefys i kommunen, hvor I bor. I kunne prøve at tale med sundhedsplejersken om det, måske hun kan henvise jer og det koster ikke umiddelbart noget:o)
Rigtig meget held og lykke fremover til jer alle tre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske