Svar: Er Nan Ha 1 syrnet?
22. februar 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Karina
Jeg kan godt forstå at I efterhånden er frustrerede og måske så er det simpelthen kolik jeres dreng har. I givet fald, så er det jo så også sådan at det stopper igen på et tidspunkt, så I går altså lysere tider i møde, hvis det er nogen trøst:o)
Jeg er ret sikker på at Nan H.A ikke er syrnet. Det som gør at den adskiller sig fra andre modermælkserstatninger er måden proteinerne er spaltet på.
Hvorvidt det er klogt at blande Nan og Allomin er jeg i tvivl om, da det er to forskellige producenter og derfor to forskellige mærker. Umiddelbart så mener jeg at man skal forsøge at holde sig til et produkt og ikke skifte for meget rundt, da alt for meget forskelligt netop plejer at kunne give barnet uro i tarmene. Jeg tænker derfor at I nu skal forsøge med nan og så se om ikke det bliver bedre, når han nu har fået det i nogle dage.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på det, som jeg tidligere har nævnt med om jeres dreng har ondt et sted. I skriver at det har hjulpet med kiropraktor - hvad har han sagt at der er galt? Har jeres dreng forstakt noget under fødslen, var fødslen meget hård, langvarig, hurtig?
Når et barn græder meget, så er man altid nødt til at udelukke alt og være sikker på at barnet ikke har ondt. Det at han ikke vil finde sig i at blive svøbt kunne godt tyde på at han enten havde ondt eller var sulten.
Jeg ved ikke hvad jeres dreng vejer eller hvor meget han tager på. I skal naturligvis sikre jer at han får nok at spise, så det ikke er der problemet er. I skal altså sikre jer at han får modermælkserstatning nok.
Hvis han spiser rigtig godt og tager rigtig godt på, så kan det også være at han spiser for meget og i givet fald så vil det måske give ham lidt ro i maven bare at få lidt kogt vand. I må gerne blande lidt sukker i vandet, da sukker virker smertestillende. Blandingsforholdet er 1 tsk sukker til 100ml vand. I må ikke give ham sukkervand, hvis han ikke tager nok på. Men hvis han umiddelbart spiser godt og der ikke er problemer med indtaget af modermælkserstatning, så prøv med sukkervand om aftenen, når han er ked af det.
Har han ondt i maven, så prøv at lave et varmt omslag, som han kan få rundt om sin mave. Det kan være en stofble som I varmer enten ved at stryge den godt varm eller ved at lægge den i ovnen. Ovnen skal stå på 90 grader, stofbleen foldes og rulles sammen som en roulade og lægges på ovnristen og varmes op gennem 20-30 minutter. Den må ikke røre ovnens side på grund af brandfare og sæt et minutur til så I ikke glemme den!
I kan sørge for at have den klar til det tidspunkt, hvor han plejer at blive ked af det. Læg stofbleen om maven udenpå bodystockingen, evt. uden på sparkedragten. Tanken er at varmen vil få tarmene til at slappe af og give ro i maven. Sammen med lidt kogt vand med sukker kan dette være lykken.
Jeg håber meget det hjælper. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske