Svar: Skemad - 7 mdr.
22. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Det er ofte sådan at når børnene får smag for den mere faste mad, så vil de helst det. Desværre kræver det i starten så meget energi at de så ofte bliver for trætte for hurtigt og således ikke får fyldt sig godt nok op.
Det er som regel en periode, og stille og roligt vil din datter sandsynligvis blive mere og mere glad for skemaden igen og får lyst til på ny at starte dagen med en portion grød.
Du kan forsøge med forskellige grødvarianter for at se om nyhedens interesse har nogen effekt. Du kan evt. forsøge med en lille smule tykmælk eller A38 evt. med lidt frugtmos. Det skal dog ikke være for meget med den alder hun har, først efter 9 måneders alderen må komælk udgøre en større del af barnets indtag.
Hun er for lille til at kunne spise med ske selv. De fleste børn er omkring 16 måneder før de mestrer dette. Derimod kan du måske være heldig at lære hende at spise med en gaffel, som jo har den fordel at maden bliver siddende på uanset hvordan man vender og drejer gaflen.
Du kan i et par dage prøve at gå lidt væk fra grød og mos og se om hun efter en lille pause så ikke bliver glad for det igen. I stedet må du så prøve at tilbyde lidt forskelligt brød, pasta, kartofler osv. som mætter lidt mere. Du kan bage boller, som hun kan gnave i sig med lidt smør på. Kartofler kan laves som kartoffelbåde i ovnen. Pasta som godt kogte pastaskruer og det kan hun få både til frokost og til aften.
Så en lille pause fra skemaden er okay og så må du se om ikke interessen kommer tilbage.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Dejligt at det i øvrigt går så godt med at spise, det er jo hovedsagen at hun gerne vil:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske