Svar: Er vores datter på 2½ klar til at blive renlig?
29. december 2003
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Heidi
At et barn skal til at være renlig betyder at det har kontrol over vandladning og afføring. Det er en funktion som barnet modnes til efterhånden som det bliver ældre.
Et af de første tegn på at barnet kan holde sig, er hvis bleen efter ca 3 timer fortsat er tør. Efterhånden vil barnet begynde at vise interesse for at komme enten på potte eller sidde på toilettet (på et ekstra lille sæde), og så kan samarbejdet så småt begynde.
Med hensyn til vandladning, så skal man være meget opmærksom på at der fra barnet føler vandladningstrang og til det kommer, går der ikke lang tid. Det er derfor naturligt at det går galt nogle gange og derfor vigtigt at man husker at rose når det går godt og ikke skælder ud, når det går galt. Især i vinterperioden, hvor barnet har mere tøj på, vil der ofte ske små uheld, fordi barnet ikke kan nå at bede om hjælp til afklædning, før det går galt.
Hvornår børn kan konrollere deres afføring afhænger af, hvor regelmæssigt deres mave fungerer. Ofte begynder det med at barnet kommer og meddeler at det har lavet i bleen, senere meddeler de at nu gør de det og tilsidst kan de sige til inden.
Det er uhyre vigtigt at man samarbejder om det og at man bruger potte/toilet, når barnet oplyser at det skal. Det er en dårlig idé at bede barnet om at gå på toilettet tit, for at undgå uheld.
De fleste børn er omkring tre år før de har nogenlunde kontrol over vandladning og afføring. Ofte er de renlige om dagen før de er det om natten.
Din datter på 2½ er så småt ved at vise interesse og gøre tegn til samarbejde, men der kan sagtens gå nogle måneder endnu før hun helt er klar over hvordan det foregår. Hvis hun siger til lige inden, så kan I sagtens prøve at sætte hende på potten, og samtidig rose hende hvis det går godt. Kommer der så ikke noget eller kommer det i bleen bagefter, så er det også i orden og helt normalt for hendes alder.
I kan godt forsøge i det små. Til sommer hvor hun kan rende rundt uden for meget tøj, vil det sandsynligvis lykkedes at få hende renlig. Du skal derfor regne med ½ år endnu og måske mere. Men samtidig skal du også benytte dig af, at hun selv er interesseret. Efterhånden vil hun sandsynligvis bede om selv at få bleen af.
I perioden hvor barnet træner til renlighed, kan det være en god idé at bruge buksebleer, selvom de er lidt dyrere end andre. Det er nemt og hurtigt lige at trække et par buksebleer op og ned, også for barnet selv.
Vær opmærksom på at hun godt kan have interessen i en periode og så miste den igen. Her er det vigtigt, at I som forældre ikke forcerer noget, men tager det i hendes tempo.
Rigtig god fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske