Svar: Nægter skemad - 6 mdr.
23. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Nathalie
Er du stoppet med mælken om natten? Jeg ved fra et af dine tidligere breve at han fik mælk kl. 22.30 (200 ml), 01.30 (150 ml.) og 4.30 (100) -altså i i alt 500ml. Det skal han ikke have mere. Det er vigtigt at han ikke er fyldt med mælk, når han vågner om morgenen.
Samtidig har vi tidligere talt om muligheden for at få ham til at sove lidt længere om morgenen og her tænker jeg at det skal du nok ikke satse på lige nu. Måske du skal stå op når han vågner og så simpelthen starte dagen med en gang havregrød, så kan han efterfølgende få sin flaske inden formiddagsluren og når han vågner af den så starte med en gang grøntsagsmos og drikke vand af kop.
Selvom han er en stor dreng, så kunne det måske godt handle om at han skal have skruet sit mælkeindtag lidt ned og det er derfor vigtigt at du ikke bare automatisk fylder ham op med mælk, hvis han ikke spiser sin skemad.
Samtidig tænker jeg også at du skal give ham brødstykker og lignende som han kan sidde med. Er han interesseret i jeres mad? Du skriver at han gerne vil spise, når du er igang med at lave maden - hvor sidder han hende her? Måske er det på det tidspunkt at du skal forsøge at give ham mere mad, måske er han for træt når I først bliver sat ved bordet. Altså at han i øjeblikket skal spise lidt forskudt for jer fordi han er mere parat der og så samtidig få lov til at sidde med noget af jeres mad, når I alle sidder ved bordet.
Det lyder som om han har en dårlig erfaring med at skulle sidde ved bordet i sin høje stol, da han protesterer tydeligt allerede når du placerer ham der - hvad handler det om? Måske skal I simpelthen tænke lidt alternativt lige omkring hvor han sidder og hvordan - måske kan han sidde hos dig?
Håber mine tanker hjælper dig lidt på vej igen. Han har jo ellers spist rigtig godt og jeg tænker at det nok skal komme igen. Det er jo en balance og du skal passe på ikke at presse ham for meget, som du også selv er inde på. Det skal være hyggeligt:o)
Du kan overveje om du skal ringe til din sundhedsplejerske og få hende til at aflægge jer et besøg på et tidspunkt, hvor han normalt skal spise. Så kan hun se hvad der foregår og rådgive dig i selve situationen.
Rigtig meget held og lykke med din lille filur:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske